flaga RPTekst łatwy do czytania

Zasady dotyczące autorstwa

Afiliacja

Podstawową afiliacją każdego autora powinna być instytucja, w której została wykonana większość jego pracy. Jeśli autor przeprowadził się po napisaniu artykułu, można dodatkowo podać aktualny adres. Adresy nie będą aktualizowane ani zmieniane po publikacji.

Autorstwo

Autorami artykułu mogą być tylko te osoby, które wniosły znaczący wkład w jego treść. Wkład w tekst oraz jego waga muszą być poświadczone przez wszystkich autorów w oświadczeniu o oryginalności tekstu i w umowie licencyjnej. Osoby, które nie wniosły znaczącego wkładu w treść artykułu (np. jedynie organizowały badanie, przygotowywały aparaturę, zbierały dane lub kontrolowały artykuł pod względem językowym), powinny zostać wymienione w podziękowaniach wraz z opisem ich roli, ale nie mogą figurować na liście autorów. Wszyscy autorzy odpowiadają za treść artykułu, chyba że w oświadczeniu o oryginalności tekstu zostanie wyraźnie zaznaczony podział pracy między autorami. Wszelkie wątpliwości co do autorstwa artykułu będą badane przez redakcję czasopisma.

Zmiany dotyczące autorstwa

Zaleca się, aby autorzy przedstawili prawidłowy zespół, w skład którego wchodzą autorzy; autora korespondencyjnego i podali kolejność przy składaniu pracy. Wszelkie zmiany na liście autorów po przesłaniu artykułu, takie jak zmiana kolejności autorów, usunięcie ich lub dodanie, muszą zostać zatwierdzone przez każdego autora. Zmiany autorstwa poprzez dodanie lub usunięcie autorów i/lub zmiany autora korespondencyjnego i/lub zmiany kolejności autorów nie są dozwolone po przyjęciu manuskryptu. 

Należy pamiętać, że nazwiska autorów zostaną opublikowane dokładnie tak, jak widnieją na zaakceptowanym zgłoszeniu.

Prosimy upewnić się, że nazwiska wszystkich autorów są obecne i poprawnie napisane, a adresy i afiliacje są aktualne.

Dodawanie i/lub usuwanie autorów na etapie weryfikacji jest generalnie niedozwolone, ale w niektórych przypadkach może być uzasadnione. Powody takich zmian w autorstwie powinny zostać wyjaśnione. Zatwierdzenie zmiany na etapie weryfikacji leży w gestii redaktora naczelnego.

Identyfikacja autora

Zdecydowanie zaleca się, aby autorzy używali swojego identyfikatora ORCID ID podczas przesyłania artykułu do rozpatrzenia lub uzyskali identyfikator ORCID ID w procesie przesyłania.

Autorzy zmarli lub niezdolni do pracy

W przypadkach, w których współautor zmarł lub został ubezwłasnowolniony w trakcie pisania, przesyłania lub procesu recenzowania, a współautorzy uważają, że właściwe jest uwzględnienie autora, współautorzy powinni uzyskać zgodę (prawnego) przedstawiciela, którym może być bezpośredni krewny.

Poufność

Autorzy powinni traktować komunikację z czasopismem jako poufną, co obejmuje korespondencję z przedstawicielami czasopisma, takimi jak redaktorzy naczelni i/lub redaktorzy prowadzący oraz raporty recenzentów, chyba że uzyskano wyraźną zgodę na udostępnienie informacji.

Kwestie autorstwa 

W przypadku sporu dotyczącego autorstwa w trakcie recenzji lub po przyjęciu i publikacji, czasopismo nie będzie w stanie prowadzić dochodzenia ani rozstrzygać sporu. Autorzy zostaną poproszeni o samodzielne rozwiązanie sporu. Jeśli nie będą w stanie tego zrobić, czasopismo zastrzega sobie prawo do wycofania manuskryptu z procesu redakcyjnego lub, w przypadku opublikowanego artykułu, poruszenia tej kwestii z instytucją (instytucjami) autorów i przestrzegania jej (ich) wytycznych.

Oryginalność

Zgłaszane artykuły powinny zawierać oryginalny materiał, który nie został wcześniej opublikowany w żadnym wydawnictwie opatrzonym numerem ISBN, ISSN, DOI lub z innym numerem identyfikacji publikacji. Niedopuszczalne jest składanie tego samego tekstu równocześnie do różnych czasopism. Jeżeli artykuł został złożony w jednym czasopiśmie, należy poczekać na decyzję redakcji i dopiero, gdy artykuł nie zostanie zaakceptowany, można składać go w innym czasopiśmie.

Oszustwo metodologiczne

Oszustwo w opisie wyników badań jest poważnym naruszeniem zasad etycznych. Z oszustwem mamy do czynienia wtedy, gdy dane nie zostały zebrane w sposób opisany w części artykułu poświęconej metodologii, a także gdy wyprowadzane wnioski nie mają uzasadnienia w zebranym materiale. Autorzy powinni szczegółowo opisać metodologię badania: sposób doboru próby, wykorzystane narzędzia i aparaturę oraz metody i techniki analizy danych. W celu umożliwienia kontroli procedur i konkluzji, autorzy są zobowiązani przechowywać surowe dane przynajmniej przez pięć lat po opublikowaniu artykułów z ich wykorzystaniem.

Przeciwdziałanie zjawiskom ghost writing i guest authorship

Niedopuszczalne jest grzecznościowe wpisywanie na listę autorów kolegi lub wpisywanie znanej osoby w celu zwiększenia szansy akceptacji artykułu. Równie niedopuszczalne jest pomijanie faktycznego autorstwa osób, które przyczyniły się do powstania artykułu. Jeżeli artykuł powstał na podstawie pracy dyplomowej studenta lub doktoranta, powinien on występować jako współautor artykułu.

Plagiat

Plagiat polega na wykorzystaniu pracy innego autora (całości lub części opublikowanego bądź nieopublikowanego tekstu, a także danych i pomysłów teoretycznych) – bez zaznaczenia tego w artykule. Szczegółowe wskazówki, jak należy cytować cudze osiągnięcia (teksty, pomysły teoretyczne, wyniki i wnioski), zawierają „Zasady odwoływania się do innych publikacji”. Te same zasady obowiązują w wypadku wykorzystywania przez Autora własnych, wcześniej opublikowanych tekstów. Wszystkie sądy zawarte w artykule, które nie zostaną wprost przypisane innym autorom, traktuje się jako własny wkład autora artykułu. Redakcja korzysta z programu antyplagiatowego, a z wszelkich naruszeń prawa autorskiego będą wyciągane stosowne konsekwencje.

Ochrona własności intelektualnej osób trzecich

Autor może przytoczyć w artykule obszerne fragmenty tekstu lub materiału graficznego z cudzych dzieł jedynie pod warunkiem uzyskania pisemnej zgody od właściciela praw autorskich. W wypadku dzieł osób zmarłych nie później niż 70 lat temu, autor jest zobowiązany zwrócić się o zgodę do spadkobierców tych praw. Pod każdym zapożyczonym elementem tekstu należy opisać źródło z dokładnością do numeru strony.

Konflikt interesów po stronie autora

Konflikt interesów ma miejsce wtedy, gdy dążenie do prawdy naukowej pozostaje w sprzeczności z innymi celami badacza, na przykład gdy badania są finansowane przez organizację, która jest zainteresowana określonym wynikiem tych badań. Konflikt interesów może również mieć podłoże niefinansowe. Autorzy artykułu są zobowiązani do zgłoszenia faktycznego lub potencjalnego konfliktu interesów w liście przewodnim do redakcji i w oświadczeniu o oryginalności tekstu. Redakcja zdecyduje, czy zgłoszony konflikt zostanie odnotowany w przypisie do artykułu.

Najnowsze artykuły

Resilience edukacyjna, czyli kilka refleksji i analiz teoretycznych na temat „odpornych” uczniów, nauczycieli i szkół

  • Karol Konaszewski, Sebastian Binyamin Skalski-Bednarz, Janusz Surzykiewicz

Narcissism on Venus and Mars: The Impact of Sex on Types of Narcissistic Behaviors

  • Seweryn Nogalski, Radosław Rogoza

Radzenie sobie z lękiem przed matematyką: Podejście poznawczo-behawioralne

  • Monika Szczygieł, Dominika Lipińska

Rola cech indywidualnych w wyborze strategii uczenia się języków obcych osób dwu- i wielojęzycznych

  • Mateusz Jan Dudka, Grażyna Krasowicz-Kupis