flaga RPTekst łatwy do czytania

Wytyczne dla autorów (Wytyczne redakcyjne)

Redakcja przyjmuje artykuły w wersji elektronicznej, w języku polskim i angielskim. Artykuł należy zgłosić drogą elektroniczną na adres mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

TYPY I DŁUGOŚĆ ARTYKUŁÓW

  1. Artykuły teoretyczne, empiryczne oraz metaanalizy: Artykuły o wyjątkowej jakości i znaczeniu dla edukacji zazwyczaj nie powinny przekraczać 10 000 słów. Dłuższe artykuły będą rozpatrywane według uznania redaktorów. Należy dołączyć list przewodni i uzasadnić, dlaczego wnioskuje się o więcej niż 10 000 słów.
  2. Artykuły przeglądowe: Artykuły te mają zazwyczaj od 5 000 do 10 000 słów i stanowią krytyczną analizę ważnych i nowych tematów związanych z szeroko rozumianą edukacją.
  3. Pojedyncze artykuły badawcze: Pojedyncze artykuły badawcze nie powinny przekraczać 5000 słów.
  4. Artykuły z prezentujące wyniki kilku badań: Artykuły badawcze opisujące dwa lub więcej badań (każde na nowej próbie) nie powinny przekraczać łącznie 10 000 słów.
  5. Krótkie raporty: Artykuły te nie powinny przekraczać 2500 słów.
  6. Recenzje książek i sprawozdania: Autorzy, którzy chcą zrecenzować książkę, powinni upewnić się, że pasuje ona do celów i zakresu czasopisma, a następnie wysłać e-mail do redaktora ze szczegółami (nagłówki rozdziałów, streszczenie, ISBN itp.). Na tym etapie nie należy wysyłać książki. Redaktor zdecyduje, czy książka powinna zostać zrecenzowana. Jeśli tak, wskaże recenzenta. Nie możemy zagwarantować, że wszystkie recenzje zostaną opublikowane.

Pełna dokumentacja zgłoszonego tekstu powinna zawierać:

  1. Plik tekstowy wraz z danymi teleadresowymi i notą o autorze (autorach). Plik z tekstem zasadniczym przygotowanym zgodnie z najnowszymi standardami APA, zawierający bibliografię, 3-6 słów kluczowych, streszczenie w języku polskim i angielskim oraz angielską wersję tytułu. Niezbędne jest podanie następujących danych: imię i nazwisko autora (autorów), stopień lub tytuł naukowy (jeśli dotyczy), numer ORCID, afiliację, e-mail.
  2. Plik tekstowy (zanonimizowany). Tego pliku nie należy podpisywać, a wszelkie informacje, które mogłyby nakierować na autora (autorów) artykułu należy zanonimizować.
  3. Wykresy, tabele i pliki graficzne jeśli pojawiają się w artykule (koniecznie jako odrębne pliki jpg w rozdzielczości 300 DPI).
  4. Oświadczenie o oryginalności tekstu zgłoszonego do publikacji w czasopiśmie „Edukacja”. 

 

ABSTRAKTY

Abstrakt w języku polskim oraz w języku angielskim należy opracować zgodnie z następującymi wytycznymi:

  1. Abstrakt artykułu badawczego powinien być ustrukturyzowany i zawierać pogrubione nagłówki: Wprowadzenie, Cel badań, Metoda badań, Wyniki, Wnioski (ang. Introduction, Research Aim, Method, Results, Conclusion).
  2. Abstrakt artykułu przeglądowego powinien być ustrukturyzowany i zawierać pogrubione nagłówki: Wprowadzenie, Cel badań, Stan wiedzy, Podsumowanie (ang. Introduction, Research Aim, Evidence-based Facts, Summary).
  3. Abstrakt powinien zawierać maksymalnie 250 słów (łącznie z nagłówkami). W abstrakcie niezalecane jest stosowanie skrótów (jeśli to konieczne, należy je zdefiniować przy pierwszej wzmiance) i odniesień bibliograficznych.
  4. Bezpośrednio po abstrakcie należy podać słowa kluczowe w języku polskim i języku angielskim (3-6). 

DODATKOWE INFORMACJE

  1. Teksty złożone do „Edukacji” nie mogą być wcześniej opublikowane, ani być w tym samym czasie złożone w redakcjach innych czasopism. Autor powinien też ujawnić wszelki wkład innych osób w powstawanie artykułu.
  2. Odpowiedzialność wynikającą z praw wydawniczych i praw autorskich (cytowanie, przedruk ilustracji, grafik, zdjęć, tabel i wykresów z innych źródeł) ponosi autor.
  3. Prosimy o podawanie kompletnych opisów bibliograficznych pozycji cytowanych w przypisach i zamieszczonych w bibliografii oraz przytaczanie sprawdzonych cytatów.
  4. Redakcja informuje, że „ghostwriting”, „guest authorship” są przejawem nierzetelności naukowej, a wszelkie wykryte przypadki będą demaskowane, włącznie z powiadomieniem odpowiednich podmiotów (instytucje zatrudniające autorów, towarzystwa naukowe, stowarzyszenia edytorów naukowych itp.).
  5. Jeśli autor nie odeśle w terminie korekty autorskiej, oznacza to jego zgodę na publikację tekstu w przesłanej postaci.
  6. Redakcja zastrzega sobie prawo podejmowania ostatecznych decyzji w kwestii przyjęcia lub odrzucenia tekstu na dowolnym etapie procesu jego publikacji.
  7. W przypadku publikacji powstałej w ramach projektu lub grantu badawczego, w pliku z danymi teleadresowymi, konieczne jest dodanie formuły: Artykuł powstał [badania przeprowadzono] w ramach projektu [tytuł, a w nawiasie nr projektu], prowadzonego w [nazwa instytucji], finansowanego przez [nazwa grantodawcy]. W przypadku, gdy publikacja powstała na podstawie pracy magisterskiej lub rozprawy doktorskiej, w pliku z danymi teleadresowymi należy zawrzeć formułę: Artykuł powstał na podstawie pracy magisterskiej [rozprawy doktorskiej) przygotowanej pod kierunkiem [tytuł, imię, nazwisko promotora] w [nazwa i wydział instytucji naukowej].
  8. Oświadczenie o dostępności danych. Jeżeli z publikacją powiązany jest zbiór danych, prosimy o informację, gdzie można znaleźć dane potwierdzające wyniki lub analizy przedstawione w artykule. W stosownych przypadkach powinno to obejmować hiperłącze, DOI lub inny trwały identyfikator powiązany ze zbiorem(-ami) danych.

TEKSTY NAUKOWE NALEŻY OPRACOWAĆ WEDŁUG STANDARDÓW EDYTORSKICH NA PODSTAWIE REGUŁ APA 7 (Skiminia et al., 2022)

  1. Cytowania prac jednego autora: Mischel (1968) wykazał, że zachowanie w znacznym stopniu zależy od czynników sytuacyjnych. Korelacje między cechami osobowości a zachowaniem w konkretnych sytuacjach były niskie (Mischel, 1968).
  2. Cytowania prac dwóch autorów: Eysenck i Fajkowska (2009) zaprezentowali teorię efektywności przetwarzania informacji. Teoria efektywności przetwarzania informacji znalazła potwierdzenie w badaniach (Eysenck i Fajkowska, 2009).
  3. Cytowania trzech lub więcej autorów: Nowak i in. (2004) lub (Nowak i in., 2004)
  4. Cytowanie pośrednie: Allport (1966, za: Nowak, 2000) zaproponował inne ….
  5. Dosłowne przytaczanie tekstu: (Kowalski, 2012, s. 33–34)
  6. Wygląd tabeli:

 

Tabela 1 

Wymiary sytuacji psychologicznej DIAMONDS

Wymiary

Opis

Obowiązek

Opisuje sposób, w jaki ludzie postrzegają sytuację jako zawierającą pracę, wypełnianie obowiązków, radzenie sobie z przydzielonymi zadaniami, rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji.

Intelekt

Odnosi się do stopnia, w jakim ludzie postrzegają sytuację jako zawierającą zaangażowanie intelektualne, wymagania poznawcze, refleksję i demonstrację sprawności intelektualnej.

Tabela 2

Wyniki analizy dopasowania krzywej badającej przebieg czasowy

Logistic parameter

9-year-olds

16-year-olds

t(40)

p

Cohen's d

 

M

SD

M

SD

     

Maximum asymptote

.843

.135

.877

.082

0.951

.347

0.302

Crossover

759

87

694

42

2.877

.006

0.840

Slope

.001

.0002

.002

.0002

2.635

.012

2.078

 

7. Wygląd grafik:

Rysunek 1

Profile oparte na stabilności i agresji w grupie nieletnich

 

8. Podstawowe schematy zapisów bibliograficznych

Artykuł w czasopiśmie: Nazwisko 1, X., Nazwisko 2, X. Y., Nazwisko 3, Z. (rok). Tytuł artykułu. Tytuł czasopisma, nr rocznika (nr zeszytu), strona początku–strona końca.

Artykuł posiadający Digital Object Identifier (DOI): Nazwisko 1, X., Nazwisko 2, X. Y. (rok). Tytuł artykułu. Tytuł czasopisma, nr rocznika (nr zeszytu), strona początku–strona końca. https://doi.org/xxxxx

Książka: Nazwisko 1, X., Nazwisko 2, X. Y. (rok). Tytuł książki. Wydawnictwo.

Książka napisana pod redakcją: Nazwisko, X. (red.). (rok). Tytuł książki. Wydawnictwo.

Rozdział w pracy zbiorowej: Nazwisko, X. (rok). Tytuł rozdziału. W: Y. Nazwisko i B. Nazwisko (red.), tytuł książki (strona początku–strona końca). Wydawnictwo.

Tekst na stronie internetowej, który nie jest artykułem w czasopiśmie, książką ani rozdziałem w książce: Należy podać autora, datę publikacji (jeśli jest znana), tytuł, a następnie adres strony internetowej: Nazwisko, X. (rok). Tytuł tekstu. https://xxxxx>

Jeżeli data publikacji tekstu znajdującego się na stronie internetowej nie jest znana, należy w miejscu daty wpisać b.d. oraz wskazać datę pobrania tekstu, używając sformułowania Pobrane dokładna data z: adres strony internetowej (bez kropki na końcu): Nazwisko, X. (b.d.). Tytuł tekstu.  https://xxxxx> 

JĘZYK

Prosimy o dołożenie staranności językowej, ponieważ teksty – zarówno w wersji polskiej, jak i angielskiej, nie są redagowane. W celu zachowania spójności zalecamy stosowanie amerykańskiej wersji języka angielskiego, który jest najczęściej stosowany w czasopismach naukowych.

OPIS ALTERNATYWNY

W trosce o czytelność i dostępność publikacji prosimy autorów o to, aby wszystkie kluczowe informacje zawarte w tabelach, wykresach, infografikach i innych ilustracjach były również przedstawione w treści głównej artykułu. Opis tekstowy powinien umożliwiać zrozumienie znaczenia materiału graficznego i wyciągnięcie z niego wniosków bez konieczności oglądania go.

Najnowsze artykuły

Resilience edukacyjna, czyli kilka refleksji i analiz teoretycznych na temat „odpornych” uczniów, nauczycieli i szkół

  • Karol Konaszewski, Sebastian Binyamin Skalski-Bednarz, Janusz Surzykiewicz

Narcissism on Venus and Mars: The Impact of Sex on Types of Narcissistic Behaviors

  • Seweryn Nogalski, Radosław Rogoza

Radzenie sobie z lękiem przed matematyką: Podejście poznawczo-behawioralne

  • Monika Szczygieł, Dominika Lipińska

Rola cech indywidualnych w wyborze strategii uczenia się języków obcych osób dwu- i wielojęzycznych

  • Mateusz Jan Dudka, Grażyna Krasowicz-Kupis