flaga RPTekst łatwy do czytania

Proces recenzji

Redaktor prowadzący odpowiedzialny za daną dyscyplinę naukową decyduje o przyjęciu tekstu do recenzji lub o jego odrzuceniu. Pod uwagę bierze kryteria formalne oraz swoją wstępną ocenę merytoryczną. W razie wątpliwości konsultuje się z redaktorem naczelnym lub z całą redakcją w trakcie kolegium. 

Wszystkie nadesłane teksty są recenzowane zgodnie z zasadą podwójnie ślepej recenzji (double-blind review). Oznacza to, że autor pozostaje anonimowy dla recenzentów przez cały czas trwania recenzji. Obowiązkiem autora jest anonimizacja manuskryptu i wszelkich powiązanych materiałów. W trosce o uzyskanie odmiennych perspektyw redakcja zadba o to, aby artykuł był recenzowany przez dwie osoby z różnych ośrodków naukowych lub badawczych, z którymi autor nie jest związany. Etap recenzowania z reguły nie przekracza dwóch miesięcy.

Nazwiska autorów, afiliacje i wszelkie inne potencjalnie identyfikujące informacje powinny zostać usunięte z tekstu manuskryptu i wszelkich towarzyszących mu plików (takich jak rysunki w materiałach uzupełniających).

Należy przesłać oddzielną stronę tytułową, zawierającą tytuł, nazwiska autorów, afiliacje i dane kontaktowe autora korespondującego. Wszelkie podziękowania, ujawnienia lub informacje o finansowaniu powinny być również zawarte na tej stronie.

Autorzy powinni unikać cytowania własnych prac w sposób, który mógłby ujawnić ich tożsamość.

Czasopismo publikuje również wydania specjalne/redagowane przez gości. Proces recenzowania tych artykułów jest taki sam jak proces recenzowania czasopisma w ogóle.

Ponadto, jeśli redaktor gościnny jest autorem artykułu w swoim numerze/kolekcji, nie będzie zajmował się procesem recenzji.

Recenzje zostaną przekazane autorowi w formie anonimowej opinii wskazującej na mocne i słabe strony treści merytorycznej wraz z prośbą o ustosunkowanie się do rekomendacji recenzentów. Tekst odsyłany przez autora do redakcji po etapie oceny powinien uwzględniać uwagi recenzentów oraz uwagi redakcji (jeżeli takie zostały przekazane). Jeżeli autor nie zgadza się z niektórymi rekomendacjami, powinien do tekstu dołączyć odpowiedź na recenzję. Jeżeli recenzent w swojej opinii dopuścił publikację tekstu pod warunkiem naniesienia znacznych korekt, poprawiony manuskrypt kierowany jest ponownie do tego samego recenzenta wraz z pisemnym ustosunkowaniem się autora do tej opinii.

Uwagi dla recenzentów wypełniających formularz recenzji

Recenzent powinien przede wszystkim brać pod uwagę:

  • Ocenę merytoryczną, w tym między innymi klarowność sformułowania problemu, jakość wykorzystanej literatury przedmiotu, nowość/oryginalność przedstawionej propozycji rozwiązania problemu, uzasadnienie problematyki.
  • Ocenę formalną, w tym między innymi układ, strukturę tekstu, sformułowania językowe, jakość odsyłaczy i bibliografii.
  • Ocenę empiryczną i metodologiczną opisu wyników i dyskusji wyników.

Recenzent powinien także jednoznacznie ocenić, czy tekst należy:

  • odrzucić (podać uzasadnienie tej decyzji),
  • poddać ponownej recenzji po zasadniczych poprawkach (wskazać to, co wymaga poprawy; w tej sytuacji tekst jest ponownie recenzowany przez tę samą osobę),
  • przyjąć po drobnych poprawkach (decyzję o publikacji podejmuje redaktor prowadzący),
  • przyjąć bez poprawek.

Nazwiska wszystkich recenzentów EDUKACJI publikowane są raz w roku na stronie internetowej czasopisma.

Czasopismo stosuje się do zaleceń Podręcznika Publikacji Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego (wyd. 7) i sugeruje się, aby autorzy odnosili się do tej publikacji w zakresie stylu i interpunkcji odniesień.

Najnowsze artykuły

Resilience edukacyjna, czyli kilka refleksji i analiz teoretycznych na temat „odpornych” uczniów, nauczycieli i szkół

  • Karol Konaszewski, Sebastian Binyamin Skalski-Bednarz, Janusz Surzykiewicz

Narcissism on Venus and Mars: The Impact of Sex on Types of Narcissistic Behaviors

  • Seweryn Nogalski, Radosław Rogoza

Radzenie sobie z lękiem przed matematyką: Podejście poznawczo-behawioralne

  • Monika Szczygieł, Dominika Lipińska

Rola cech indywidualnych w wyborze strategii uczenia się języków obcych osób dwu- i wielojęzycznych

  • Mateusz Jan Dudka, Grażyna Krasowicz-Kupis