flaga RPTekst łatwy do czytania

 

Pobierz cały numer Kwartalnik EDUKACJA 04/2023 (plik PDF)

DOI: 10.24131/3724.230401

Abstract

This paper reveals how students’ preferences for learning strategies covering different dimensions of the learning process, including mode of delivery, assessment, individual learning practices, and class organization, change over the time left until high-stakes exams are taken. We used data from the TICKS 2021 study covering high school students’ preferences. Results show that the anticipation of upcoming high-stakes exams impacts students’ preferences for learning strategies and classroom organization. As the exam date approaches, students increasingly prioritize effective learning methods, although not all the differences revealed in class organization attributes were found to be statistically significant. Secondary school students taking exams in the survey year indicated that they would devote an additional 3.9 hours per week to in-person learning over remote. Those with exams the following year would commit just 0.15 extra hours, while students with exams two years away would forgo 0.4 hours of free time to choose remote over in-person classes. Students closest to their exams were also willing to sacrifice twice as much free time to avoid group work and attend teacher-led classes compared to those with one more year left, and over three times more than those with two more years remaining. Notably, their preferences regarding external factors, such as the organization of classes, were more likely to shift than their preferences for their own learning practices.

Pobierz plik PDF

Pobierz aneks PDF

DOI: 10.24131/3724.230402

Streszczenie

U osób dorosłych niska umiejętność czytania może wiązać się z ekonomicznymi, prawnymi i zdrowotnymi konsekwencjami. Według badania PIAAC z 2012 roku problem ten dotyczy niemal co piątej osoby dorosłej w Polsce. Takie osoby mogą mieć trudność z rozumieniem nawet prostych tekstów napisanych codziennym językiem. Pomimo tego, wciąż brakuje skutecznych metod diagnozy, dzięki której możliwe byłoby lepsze opisanie tego zjawiska, zbadanie i wprowadzenie skutecznych interwencji. Ten artykuł przedstawia reanalizę danych PIAAC, mającą na celu wybór najbardziej predykcyjnych dla umiejętności czytania pytań kwestionariuszowych. Następnie opisuje badanie, w którym osoby dorosłe o zróżnicowanym wieku i poziomie wykształcenia (N = 400) wykonały test czytania i odpowiedziały na serię pytań o cechy demograficzne, warunki życia i nawyki związane z czytaniem. Analiza regresji wykazała, że niższy poziom wykształcenia, mała liczba książek w domu w wieku 14 lat, raportowana potrzeba pomocy przy czytaniu materiałów medycznych, a także własna niska ocena poziomu czytania wyjaśniają istotną wariancję modelu i wskazują na niższe wyniki w czytaniu. Dodatkowy model, uwzględniający pytania o pracę u osób zatrudnionych (N = 246), wskazywał również wykonywanie pracy fizycznej jako związane z niższym wynikiem. Proponowane pytania mogą posłużyć do stworzenia kwestionariusza ułatwiającego identyfikację osób dorosłych z ryzykiem problemów z czytaniem. Jednocześnie nie mogą zastąpić testu wykonaniowego, wprost mierzącego umiejętność praktycznego wykorzystywania umiejętności czytania.

Pobierz plik PDF

Pobierz aneks nr 1 (PDF)

Pobierz aneks nr 2 (PDF)

Pobierz aneks nr 3 (PDF)

DOI: 10.24131/3724.230403

Abstract

Despite substantial evidence about the negative impact of bullying on academic achievement, there is relatively scarce literature on the issue of bullying in the Balkan countries, which is an area that is prone to violence also in schools. In this study, we use data gathered from the 2019 TIMSS assessment of 4th grade students in eight Balkan countries, and implement mixed models of achievements in mathematics and science as well as student- and school-level explanatory variables to determine the interactions between these variables and bullying. The results indicate that students who are more frequently targets of bullying experience a stronger positive impact of confidence and socioeconomic background, while there is no significant impact of the school’s emphasis on success and lower shortages of resources. Nonetheless, while student-level indicators generally have a lower impact on achievements than school-level ones, student-level confidence has a stronger effect than the average confidence at the school level. Our results provide evidence on possible interventions against bullying for policymakers in the region.

Pobierz plik PDF

Pobierz aneks PDF

DOI: 10.24131/3724.230404

Streszczenie

Badanie myślenia kreatywnego przeprowadzone w ramach ostatniej edycji badania PISA 2022 było pierwszym na taką skalę pomiarem tej umiejętności wśród 15-latków w Polsce na tle ich rówieśników z innych krajów OECD biorących udział w badaniu. Umożliwiło ono między innymi pomiar umiejętności 15-letnich uczniów w trzech wymiarach kreatywnego myślenia badanych w PISA (tworzenie kreatywnych pomysłów, tworzenie różnorodnych pomysłów, ocenianie i ulepszanie pomysłów) oraz w czterech domenach (rozwiązywanie problemów społecznych, rozwiązywanie problemów naukowych, wypowiedź pisemna i prezentacja graficzna). Wyniki badania PISA 2022 wykazały, że myślenie kreatywne jest mocną stroną polskich 15-latków – uzyskali oni średnie wyniki powyżej średniej dla krajów OECD – zarówno ogółem, jak i w każdym z badanych wymiarów i każdej z domen. W niniejszym artykule postawiono pytanie, czy i ewentualnie w jakim obszarze (np. konkretny typ zadań) jest potencjał do dalszego rozwijania myślenia kreatywnego polskich uczniów. W artykule zaprezentowano wyniki analizy ilościowej na poziomie zadań i w ten sposób wytypowano cztery zadania, w których polscy uczniowie wypadli nieco słabiej (istotnie statystycznie) niż ich rówieśnicy z krajów OECD biorących udział w badaniu. Dwa z nich to zadania wymagające zaprezentowania dwóch różniących się od siebie pomysłów. Jedno zadanie wymagało przedstawienia dwóch scenariuszy na film, a drugie – dwóch projektów graficznych na przypinkę. Obydwa te zadania dotyczyły wymiaru tworzenia różnorodnych pomysłów. Problemem w przypadku tych zadań mogła nie być kreatywność (oryginalność), a tzw. płynność (tworzenie wielu różnych pomysłów), ale wyłącznie w zadaniach wymagających większego nakładu pracy i rzadziej używanych w polskiej praktyce edukacyjnej. Nie wykazano jednak zależności pomiędzy wykonaniem tych zadań a wynikami na skali wytrwałości. Dwa pozostałe zadania zidentyfikowane jako nieco trudniejsze dla polskich uczniów dotyczyły z kolei domeny rozwiązywania problemów społecznych. Analiza odpowiedzi wykazała, że w przypadku obu tych zadań problemem mógł być brak szerszej wiedzy kontekstowej na temat poruszanego w nich problemu społecznego. W tekście podjęto dyskusję nad możliwymi wyjaśnieniami tych słabszych stron polskich uczniów zaobserwowanymi w ich ogólnie bardzo dobrych umiejętnościach myślenia kreatywnego oraz możliwościami wprowadzania zmian w polityce edukacyjnej w tym zakresie.

Pobierz plik PDF

Najnowsze artykuły

Resilience edukacyjna, czyli kilka refleksji i analiz teoretycznych na temat „odpornych” uczniów, nauczycieli i szkół

  • Karol Konaszewski, Sebastian Binyamin Skalski-Bednarz, Janusz Surzykiewicz

Rola cech indywidualnych w wyborze strategii uczenia się języków obcych osób dwu- i wielojęzycznych

  • Mateusz Jan Dudka, Grażyna Krasowicz-Kupis

Skuteczność programów wzmacniających odporność psychiczną (resilience) w świetle syntezy badań eksperymentalnych

  • Łukasz Szwejka, Mirosław Rewera, Piotr T. Nowakowski

Nieobecności szkolne a szanse na edukacyjny sukces

  • Aleksandra Jasińska-Maciążek, Roman Dolata