flaga RPTekst łatwy do czytania

The interaction between bullying, socioeconomic background and attitudes on educational achievements: Evidence from the Balkan countries with TIMSS 2019 data

DOI: 10.24131/3724.230403

Abstract

Despite substantial evidence about the negative impact of bullying on academic achievement, there is relatively scarce literature on the issue of bullying in the Balkan countries, which is an area that is prone to violence also in schools. In this study, we use data gathered from the 2019 TIMSS assessment of 4th grade students in eight Balkan countries, and implement mixed models of achievements in mathematics and science as well as student- and school-level explanatory variables to determine the interactions between these variables and bullying. The results indicate that students who are more frequently targets of bullying experience a stronger positive impact of confidence and socioeconomic background, while there is no significant impact of the school’s emphasis on success and lower shortages of resources. Nonetheless, while student-level indicators generally have a lower impact on achievements than school-level ones, student-level confidence has a stronger effect than the average confidence at the school level. Our results provide evidence on possible interventions against bullying for policymakers in the region.

Pobierz plik PDF

Pobierz aneks PDF

Zależności między prześladowaniem, pochodzeniem społeczno-ekonomicznym i postawami wobec osiągnięć edukacyjnych: Dowody z badania TIMSS 2019 z krajów bałkańskich

Streszczenie

Pomimo wielu dowodów na negatywny wpływ przemocy rówieśniczej na wyniki w nauce, istnieje stosunkowo niewielka literatura dotycząca tego zjawiska w krajach bałkańskich, które są obszarem podatnym na przemoc również w środowisku szkolnym. W niniejszej pracy wykorzystujemy dane zebrane w międzynarodowym badaniu osiągnięć TIMSS 2019 przeprowadzonym wśród uczniów klasy czwartej w ośmiu krajach bałkańskich. W analizach wykorzystujemy modele wielopoziomowe, w których zmiennymi wyjaśnianymi są osiągnięcia uczniów w matematyce i naukach przyrodniczych, a zmiennymi objaśniającymi są czynniki na poziomie ucznia i szkoły. Badamy interakcje między tymi zmiennymi a zjawiskiem przemocy rówieśniczej. Wyniki wskazują, że im częściej doświadczają jej uczniowie, tym silniej odczuwają pozytywny wpływ pewności siebie oraz statusu społeczno-ekonomicznego. Nie zaobserwowano istotnego wpływu nacisku szkoły na sukces i mniejszych niedoborów zasobów. Mimo iż wskaźniki na poziomie ucznia mają zwykle mniejszy wpływ na osiągnięcia niż wskaźniki na poziomie szkoły, indywidualna pewność siebie ucznia ma silniejszy efekt niż średnia pewność siebie w szkole. Nasze wyniki dostarczają dowodów wskazujących możliwe obszary interwencji przeciw przemocy rówieśniczej dla decydentów w regionie.


Najnowsze artykuły

Resilience edukacyjna, czyli kilka refleksji i analiz teoretycznych na temat „odpornych” uczniów, nauczycieli i szkół

  • Karol Konaszewski, Sebastian Binyamin Skalski-Bednarz, Janusz Surzykiewicz

Rola cech indywidualnych w wyborze strategii uczenia się języków obcych osób dwu- i wielojęzycznych

  • Mateusz Jan Dudka, Grażyna Krasowicz-Kupis

Skuteczność programów wzmacniających odporność psychiczną (resilience) w świetle syntezy badań eksperymentalnych

  • Łukasz Szwejka, Mirosław Rewera, Piotr T. Nowakowski

Nieobecności szkolne a szanse na edukacyjny sukces

  • Aleksandra Jasińska-Maciążek, Roman Dolata