DOI: 10.24131/3724.230403
Abstract
Despite substantial evidence about the negative impact of bullying on academic achievement, there is relatively scarce literature on the issue of bullying in the Balkan countries, which is an area that is prone to violence also in schools. In this study, we use data gathered from the 2019 TIMSS assessment of 4th grade students in eight Balkan countries, and implement mixed models of achievements in mathematics and science as well as student- and school-level explanatory variables to determine the interactions between these variables and bullying. The results indicate that students who are more frequently targets of bullying experience a stronger positive impact of confidence and socioeconomic background, while there is no significant impact of the school’s emphasis on success and lower shortages of resources. Nonetheless, while student-level indicators generally have a lower impact on achievements than school-level ones, student-level confidence has a stronger effect than the average confidence at the school level. Our results provide evidence on possible interventions against bullying for policymakers in the region.
Zależności między prześladowaniem, pochodzeniem społeczno-ekonomicznym i postawami wobec osiągnięć edukacyjnych: Dowody z badania TIMSS 2019 z krajów bałkańskich
Streszczenie
Pomimo wielu dowodów na negatywny wpływ przemocy rówieśniczej na wyniki w nauce, istnieje stosunkowo niewielka literatura dotycząca tego zjawiska w krajach bałkańskich, które są obszarem podatnym na przemoc również w środowisku szkolnym. W niniejszej pracy wykorzystujemy dane zebrane w międzynarodowym badaniu osiągnięć TIMSS 2019 przeprowadzonym wśród uczniów klasy czwartej w ośmiu krajach bałkańskich. W analizach wykorzystujemy modele wielopoziomowe, w których zmiennymi wyjaśnianymi są osiągnięcia uczniów w matematyce i naukach przyrodniczych, a zmiennymi objaśniającymi są czynniki na poziomie ucznia i szkoły. Badamy interakcje między tymi zmiennymi a zjawiskiem przemocy rówieśniczej. Wyniki wskazują, że im częściej doświadczają jej uczniowie, tym silniej odczuwają pozytywny wpływ pewności siebie oraz statusu społeczno-ekonomicznego. Nie zaobserwowano istotnego wpływu nacisku szkoły na sukces i mniejszych niedoborów zasobów. Mimo iż wskaźniki na poziomie ucznia mają zwykle mniejszy wpływ na osiągnięcia niż wskaźniki na poziomie szkoły, indywidualna pewność siebie ucznia ma silniejszy efekt niż średnia pewność siebie w szkole. Nasze wyniki dostarczają dowodów wskazujących możliwe obszary interwencji przeciw przemocy rówieśniczej dla decydentów w regionie.