W tym roku Instytut Badań Edukacyjnych podpisał umowy na realizację trzech dużych projektów:
- Mikropoświadczenia- pilotaż nowego rozwiązania wspierającego uczenie się przez całe życie;
- Wspieranie dalszego rozwoju Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w Polsce
- Prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji jako narzędzia wspierającego uczenie się przez całe życie (ZRK3)
Teraz do tego grona dołączył projekt “Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży”, który jest finansowany jest z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS). Umowa została podpisana 8 grudnia br.
Głównym celem projektu jest wypracowanie oraz zwalidowanie rozwiązań metodycznych i organizacyjnych, wspierających dostępność edukacji dla dzieci i młodzieży. Ma on na celu także rozwijanie kompetencji kadr systemu oświaty w obszarze pracy z dziećmi oraz uczniami i uczennicami z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb edukacyjnych i rozwojowych.
Projekt, którego wartość wynosi ponad 91,5 mln zł, będzie realizowany przez IBE do kwietnia 2029 r. i obejmie cztery zadania:
Rozwijanie zasobów systemowych wspierających dostępność
Obejmie przeprowadzenie analizy zasobów i potrzeb kadr systemu oświaty w zakresie edukacji włączającej ze szczególnym uwzględnieniem projektowania uniwersalnego oraz racjonalnych usprawnień, opracowanie i wdrożenie rozwiązań w zakresie monitorowania i zapewniania wysokiej jakości kształcenia osób uczących się w odniesieniu do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. W ramach zadania zostanie także opracowany, jako element szkolnej oceny funkcjonalnej, model wsparcia przejścia między poszczególnymi etapami kształcenia oraz wejścia na rynek pracy (z systemu edukacji).
Rozwijanie narzędzi diagnostycznych do oceny funkcjonalnej
Efektem zbędzie opracowanie czterech pakietów narzędzi diagnostycznych, w ramach szkolnej oceny funkcjonalnej, zaktualizowanie norm do testów w obszarach: poznawczym, osobowościowym i emocjonalno-społecznym oraz adaptacja istniejących testów diagnostycznych (Skala Prognoz Edukacyjnych, Bateria Testów Fonologicznych, Bateria Testów Czytania, Bateria Testów Pisania) do aplikacji komputerowych. Kolejnym wyzwaniem w zadaniu będzie opracowanie zestawu narzędzi do wieloaspektowego pomiaru dobrostanu uczniów na czterech etapach edukacji.
Rozwijanie zasobów metodycznych zgodnych z ideą dostępności
Zadanie obejmuje opracowanie pięciu pakietów narzędzi do monitorowania rozwoju dzieci i młodzieży w ramach szkolnej oceny funkcjonalnej, w tym narzędzi diagnostycznych przeznaczonych do oceny rozwoju dzieci i młodzieży. Ponadto opracowany zostanie pakiet e-poradników i materiałów metodycznych dla kadr systemu oświaty.
Wsparcie szkoleniowe i doradcze dla kadr systemu oświaty
W ramach tego zadania wsparcie szkoleniowo-metodyczne uzyskają: - nauczyciele, - specjaliści pracujący w przedszkolach i szkołach (pedagog, pedagog specjalny, psycholog, logopeda, terapeuta pedagogiczny), - dyrektorzy placówek oświatowych, - pracownicy pedagogiczni poradni psychologiczno-pedagogicznych, - doradcy zawodowi, - pracownicy placówek doskonalenia nauczycieli, - pracownicy kuratoriów oświaty, - przedstawiciele jednostek samorządów terytorialnych, - pracownicy uczelni odpowiedzialni za kształcenie przyszłych nauczycieli. Łączna liczba uczestników zaplanowanych form wsparcia (szkolenia stacjonarne i online, doradztwo i konsultacje online, seminaria, konferencje) wyniesie około 45 tys. osób.