flaga RPTekst łatwy do czytania

Kreatywność uczniów klas trzecich szkoły podstawowej a ich umiejętność oceny twórczości innych ludzi

DOI: 10.24131/3724.250104

Streszczenie

Twórczość i kreatywność od wielu lat stanowi obszar zainteresowań i dociekań badawczych wielu pedagogów, psychologów i specjalistów w tej dziedzinie. Celem pracy stało się zbadanie związku pomiędzy poziomem kreatywności uczniów klas trzecich a umiejętnością obiektywnej oceny wytworów twórczości innych ludzi. W badaniu wzięło udział 135 uczniów klas trzecich. Respondenci wypełnili kwestionariusze do pomiaru uzdolnień twórczych. Był to Test TCT-DP wersja A i wersja B oraz prezentacja prac (TCT-DP) do obiektywnej oceny przez dziecko. Z przeprowadzonych badań wynika, że zdecydowana większość trzecioklasistów wykazuje się przeciętnym poziomem uzdolnień twórczych. Stwierdzono, że w badanej próbie występuje związek pomiędzy tymi uzdolnieniami a umiejętnością oceny twórczości innych ludzi. Wyniki badań mogą stać się istotnym źródłem informacji dla studentów pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej, dla osób pracujących z dziećmi, a także dla rodziców. Badania w tym zakresie mają szansę pomóc w zrozumieniu, jak rozwija się kreatywność u dzieci w różnym wieku, co pozwala na wczesne rozpoznanie i wspieranie ich potencjału.

Pobierz plik PDF

Creativity of third grade elementary school students and their ability to evaluate the work of others

Abstract

Creativity have been an area of interest and research for many years for many educators, psychologists and specialists in this field. The aim of the study was to examine the relationship between the level of creativity of third-grade students and the ability to objectively evaluate other people's creative products. The study involved 135 third-grade students. Respondents completed questionnaires to measure creative talents. This was the TCT-DP Test version A and version B and a presentation of works (TCT-DP) for objective evaluation by the child. The research I conducted shows that the vast majority of third-grade students demonstrate an average level of creative talents. The relationship between the level of creative talents and the ability to evaluate other people's creativity occurs only and exclusively in the sample I studied. This work can become an important source of information for students of early school and preschool pedagogy, for people working with children, and for parents. In addition, it is an excellent material for reflection on one's own level of creativity and creativity.

Najnowsze artykuły

Resilience edukacyjna, czyli kilka refleksji i analiz teoretycznych na temat „odpornych” uczniów, nauczycieli i szkół

  • Karol Konaszewski, Sebastian Binyamin Skalski-Bednarz, Janusz Surzykiewicz

Narcissism on Venus and Mars: The Impact of Sex on Types of Narcissistic Behaviors

  • Seweryn Nogalski, Radosław Rogoza

Rola cech indywidualnych w wyborze strategii uczenia się języków obcych osób dwu- i wielojęzycznych

  • Mateusz Jan Dudka, Grażyna Krasowicz-Kupis

Skuteczność programów wzmacniających odporność psychiczną (resilience) w świetle syntezy badań eksperymentalnych

  • Łukasz Szwejka, Mirosław Rewera, Piotr T. Nowakowski

Nieobecności szkolne a szanse na edukacyjny sukces

  • Aleksandra Jasińska-Maciążek, Roman Dolata