Tekst łatwy do czytania

Nienarracyjni rozmówcy czy nienarracyjny temat? Wyzwania metodologiczne w badaniu narracyjnym na temat uczenia się w dorosłości

DOI: 10.24131/3724.240308

Streszczenie

Stosowanie podejścia biograficznego w badaniach uczenia się dorosłych może nieść za sobą różne wyzwania. W artykule identyfikowane są problemy wpływające na trudności ze stosowaniem wywiadów narracyjnych – definiowanie aktywności edukacyjnej, trudności w budowaniu samodzielnej narracji przez uczestników badań i obecność ciszy w trakcie wywiadów oraz nie-narracyjność tematu uczenia się. Wyzwania te zilustrowane są przykładami nietypowych wywiadów zrealizowanych w ramach badania „Ścieżki edukacyjne uczących się dorosłych w Polsce”. Konfrontacja z przykładami napotkanych problemów w zrealizowanym badaniu pozwala postawić pytania o etyczne i metodologiczne konteksty włączania problematycznych narracji do analizowanego materiału badawczego. Przedstawione zostają również przyjęte wobec nietypowych wywiadów rozwiązania związane ze stosowaniem narzędzi badawczych i modyfikowaniem podejścia analitycznego.

Pobierz plik PDF

Unnarrative interviewees or an unnarrative subject? Methodological challenges in narrative research on adult education

Abstract

The use of a biographical approach in adult education research can raise various challenges. The article identifies issues affecting the difficulties of using narrative interviews – defining the learning activity, the difficulty of research participants to construct an independent narrative and the presence of silence during interviews, as well as the non-narrative nature of the learning topic. These challenges are illustrated with examples of a typical interviews conducted as part of the study ‘Educational pathways of adult learners in Poland’. The confrontation with examples of encountered problems in the conducted study allows questions to be raised about the ethical and methodological contexts of including problematic narratives in the analyzed research material. Also, solutions adopted towards atypical interviews relating to the use of research tools and a modification of the analytical approach are presented.

Najnowsze artykuły

Teaching forgiveness: Exploring psychoeducational and therapeutic strategies to foster well-being

  • Sebastian Binyamin Skalski Bednarz, Loren L. Toussaint, Jon R. Webb