Kulturowe i edukacyjne znaczenie łaciny

W kontekście rozważań o roli łaciny w dzisiejszej kulturze autorka artykułu stara się wyjaśnić, kto na przestrzeni dziejów posługiwał się językiem łacińskim: jakie grupy ludzi, w jakim celu, kiedy i w jakich okolicznościach używały łaciny. Odpowiada także na pytania o to, czy łacina jest językiem żywym, czy też martwym, zastanawiając się nad definicją tych kategorii językoznawczych jako takich. W końcu, odnosi się do objętości tekstów w języku łacińskim, które są dzisiaj do naszej dyspozycji, oraz tego, jaka część z tych tekstów jest przetłumaczona i przebadana.

Czytelników niniejszego tekstu – skoro sięgnęli po tom poświęcony edukacji klasycznej – nie trzeba, jak sądzę, przekonywać do tego, że język łaciński jest istotnym elementem naszej edukacji i kultury. Z tego powodu artykuł ten nie będzie miał charakteru perswazyjnego. Nie jest moim celem zasypanie Czytelników deszczem argumentów na rzecz, na przykład, nauczania łaciny w szkołach i na uczelniach. Zamiast tego chciałabym podzielić się kilkoma osobistymi „odkryciami”, które miały w swoim czasie i nadal mają ogromny wpływ na moje myślenie i na moją karierę jako filologa klasycznego. Te „odkrycia” nie zostały oczywiście dokonane przeze mnie – są to fakty naukowe, w większości znane już od dawna, które jednak z różnych powodów nie weszły niestety do powszechnego dyskursu filologicznego. Gdy przedstawiam te treści studentom czy innym osobom, często się zdarza, że odbiorcy doświadczają tego, co potocznie nazywamy efektem aha! – zaskoczenia połączonego z poznawczym olśnieniem, trwale zmieniającym sposób postrzegania rzeczywistości, która dotąd wydawała się doskonale znana. Mam nadzieję, że podobny efekt – wow! – stanie się również udziałem Czytelników poniższych rozważań.

Pobierz plik PDF

Najnowsze artykuły

Teaching forgiveness: Exploring psychoeducational and therapeutic strategies to foster well-being

  • Sebastian Binyamin Skalski Bednarz, Loren L. Toussaint, Jon R. Webb

Uwarunkowania gotowości nauczycieli do doskonalenia własnych kompetencji moralnych

  • Agnieszka Buczak, Izabella Maria Łukasik

Skuteczność zastosowania wirtualnej rzeczywistości (VR) w szkoleniach wysokościowych

  • Michał Kędra, Rafał Muda, Paweł Rosiński

The opinions of adolescents on the methodics of religious education in Poland

  • Marta Buk-Cegiełka, Helena Słotwińska, Janusz Mariański, Paweł Mąkosa, Radosław Rybarski

Fear of taking math exams in the time of COVID-19

  • Jolanta Perek-Białas, Paweł Grygiel, Roman Dolata, Paulina Skórska