Tekst łatwy do czytania

Projekt „Bocianica” – próba aplikacji teorii wychowania estetycznego Ireny Wojnar i pedagogiki teatru na etapie edukacji przedszkolnej

Celem artykułu jest zaprezentowanie praktycznego zastosowania teorii wychowania estetycznego we współczesnej pedagogice teatru w odniesieniu do grup przedszkolnych. Na przykładzie projektu „Bocianica” artykuł ukazuje metody pedagogiki teatru, które na etapie edukacji przedszkolnej realizują teorię wychowania estetycznego stworzoną przez prof. Irenę Wojnar.

W pierwszej części artykułu przedstawione są podstawy teorii wychowania estetycznego, w tym postawa otwartego umysłu i jej elementy składowe. W dalszej części wyjaśniono pojęcie pedagogiki teatru i przedstawiono projekt „Bocianica”, który zakładał przeprowadzenie Warsztatów Dziecięcej Ekspresji Twórczej. Warsztaty polegały na cotygodniowych spotkaniach grupy czterolatków, w ramach których podejmowane były działania o charakterze: teatralnym, plastycznym i muzycznym, mające na celu wprowadzenie dziecka w świat wartości estetycznych. Istotą warsztatów było odejście od typowej formy prowadzenia zajęć teatralnych dla dzieci, które charakteryzują się z góry narzuconym scenariuszem. W kolejnej części artykułu przeanalizowany został przebieg projektu „Bocianica” w kontekście teorii wychowania estetycznego, wskazano środki wyrazu artystycznego wykorzystywane przez dzieci i sposób pracy z nimi polegający na: wychodzeniu od potrzeb grupy, podmiotowości uczestników działań, dialogu, spontaniczności, improwizacji, wprowadzeniu w wartości estetyczne, kształtowaniu kompetencji poznawczych, wyobraźni i wrażliwości na świat. Artykuł kończy podsumowanie podkreślające, że zastosowanie założeń teorii wychowania estetycznego oraz metod pedagogiki teatru, pozwoliło na wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych, przy jednoczesnym przekazaniu im poczucia sprawstwa, i pokazanie, że każde doświadczenie, każdy pomysł i inspiracja są ważne i możliwe do włączenia we wspólnie realizowane twórcze działanie.

  Pobierz plik PDF

Najnowsze artykuły

Resilience edukacyjna, czyli kilka refleksji i analiz teoretycznych na temat „odpornych” uczniów, nauczycieli i szkół

  • Karol Konaszewski, Sebastian Binyamin Skalski-Bednarz, Janusz Surzykiewicz

Rola cech indywidualnych w wyborze strategii uczenia się języków obcych osób dwu- i wielojęzycznych

  • Mateusz Jan Dudka, Grażyna Krasowicz-Kupis

Skuteczność programów wzmacniających odporność psychiczną (resilience) w świetle syntezy badań eksperymentalnych

  • Łukasz Szwejka, Mirosław Rewera, Piotr T. Nowakowski

Nieobecności szkolne a szanse na edukacyjny sukces

  • Aleksandra Jasińska-Maciążek, Roman Dolata