Rozwój społeczny, gospodarczy i kulturalny obszarów wiejskich w Polsce w coraz większym stopniu wymaga stworzenia warunków dla funkcjonowania szkół wiejskich. To z kolei wymaga ukształtowanej gotowości nauczycieli do wykonywania obowiązków zawodowych. Celem artykułu jest analiza czynników wpływających na gotowość studentów specjalności nauczycielskich do pracy w szkołach wiejskich. Dane empiryczne zostały zebrane poprzez prowadzenie badań ilościowych i jakościowych.

Potencjał tworzony w ramach formuły studiów dualnych odpowiada na potrzeby edukacyjne wyrastające ze specyfiki funkcjonowania podmiotów ekonomii społecznej. Ta swoista forma laboratorium innowacji dydaktycznej otwiera możliwości nie tylko podejmowania starań na rzecz upowszechniania samej idei ekonomii społecznej, ale i wyjścia naprzeciw ujawniającym się deficytom w funkcjonowaniu podmiotów ekonomii społecznej.

Wychowanie człowieka, pomoc w odkrywaniu tego, co istotne, jest zadaniem niezwykle odpowiedzialnym i trudnym. Proces ten „nigdy nie był rzeczą łatwą, ale dziś jak się wydaje, staje się coraz trudniejszy. Wiedzą o tym dobrze rodzice, nauczyciele, kapłani i wszyscy ci, na których spoczywa bezpośrednia odpowiedzialność wychowawcza” (Benedykt XVI, 2008). Od wychowawców w sposób szczególny wymagane jest uczenie dobra, udostępnianie prawdy, przygotowanie do twórczego i odpowiedzialnego życia.

Celem artykułu jest zaprezentowanie praktycznego zastosowania teorii wychowania estetycznego we współczesnej pedagogice teatru w odniesieniu do grup przedszkolnych. Na przykładzie projektu „Bocianica” artykuł ukazuje metody pedagogiki teatru, które na etapie edukacji przedszkolnej realizują teorię wychowania estetycznego stworzoną przez prof. Irenę Wojnar.

Artykuł dotyczy roli, jaką może odegrać utworzenie i funkcjonowanie obszaru chronionego krajobrazu w edukacji ekologicznej człowieka. Zawiera próbę odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób ta prawna forma ochrony przyrody może wpłynąć na kształtowanie się proekologicznych postaw społecznych. W tym celu zwrócono uwagę zarówno na edukacyjne, jak i administracyjnoprawne aspekty powstania obszaru chronionego krajobrazu, w tym kwestię partycypacji społecznej w tym procesie.

Redakcja „Edukacji” postanowiła udostępnić łamy swojego czasopisma praktykom, dla których edukacja to nie tylko kwestia refleksji naukowej, ale konkretna codzienna praca i misja realizowana w różnych instytucjach. Z pracą tą i wypełnianiem misji wiąże się szereg problemów, których rozpoznanie i zdiagnozowanie może umykać naukowcom, a które warto zaprezentować i poddać dyskusji.