Tekst łatwy do czytania

Przygotowanie studentów pedagogiki do pracy w szkołach wiejskich – realia polskiego systemu oświaty

Rozwój społeczny, gospodarczy i kulturalny obszarów wiejskich w Polsce w coraz większym stopniu wymaga stworzenia warunków dla funkcjonowania szkół wiejskich. To z kolei wymaga ukształtowanej gotowości nauczycieli do wykonywania obowiązków zawodowych. Celem artykułu jest analiza czynników wpływających na gotowość studentów specjalności nauczycielskich do pracy w szkołach wiejskich. Dane empiryczne zostały zebrane poprzez prowadzenie badań ilościowych i jakościowych.

Za materiał badawczy posłużyły eseje studentów – przyszłych nauczycieli na temat ich postrzegania siebie jako przyszłych nauczycieli. Dane zostały zebrane w latach 2017–2019 od studentów różnych kierunków specjalności nauczycielskiej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie (Polska). Uzyskane wyniki wskazują, że zarówno zasoby osobiste, jak i kompetencje zawodowe mogą być pozytywnie powiązane z gotowością do pracy w szkole wiejskiej. Niezbędne są również zasoby społeczne jako czynniki wpływające na rozwój gotowości do podejmowania pracy nauczycielskiej na wsi. Częściowo ważne były również zasoby nieosobowe. Podsumowując, gotowość do pracy w szkole wiejskiej jest bardziej rozwinięta u respondentów z terenów wiejskich, a także u tych, którzy uczą się w trybie niestacjonarnym i mają rozwinięte kompetencje zawodowe.

  Pobierz plik PDF

Najnowsze artykuły

Resilience edukacyjna, czyli kilka refleksji i analiz teoretycznych na temat „odpornych” uczniów, nauczycieli i szkół

  • Karol Konaszewski, Sebastian Binyamin Skalski-Bednarz, Janusz Surzykiewicz

Rola cech indywidualnych w wyborze strategii uczenia się języków obcych osób dwu- i wielojęzycznych

  • Mateusz Jan Dudka, Grażyna Krasowicz-Kupis

Skuteczność programów wzmacniających odporność psychiczną (resilience) w świetle syntezy badań eksperymentalnych

  • Łukasz Szwejka, Mirosław Rewera, Piotr T. Nowakowski

Nieobecności szkolne a szanse na edukacyjny sukces

  • Aleksandra Jasińska-Maciążek, Roman Dolata