flaga RPTekst łatwy do czytania

Media ekranowe w komunikacji społecznej. Procesy odbioru i oceny realizmu przekazów obrazowych

DOI: 10.24131/3724.250206

Streszczenie

Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na znaczenie psychologicznych uwarunkowań odbioru i interpretacji treści przedstawianych na ekranach różnych interfejsów. Dla pobudzenia refleksji nad tymi procesami przywołano znany w medioznawstwie schemat obejmujący cały złożony system zależności i pośrednictwa pomiędzy mediami a umysłami użytkowników. Model ten wyraźnie wskazuje, że każda medialna treść jest wypadkową wielu wyborów autora, twórcy, internauty dotyczących tego, co przekazać odbiorcy/odbiorcom, jak ich skłonić do zwrócenia uwagi na komunikat i przekonać do akceptowania przedstawianych treści. Po drugie, omówiono niektóre psychologiczne ograniczenia w odbiorze i rozumieniu przekazów obrazowych związane ze specyfiką tego dominującego obecnie kodu medialnego. Po trzecie, wskazano na złożone problemy związane z badaniem oceny realizmu przekazów obrazowych w mediach tradycyjnych oraz w internecie. Rozważania zakończono kilkoma uwagami odnośnie edukacyjnych implikacji wiedzy na ten temat.

Pobierz plik PDF

Screen media in social communication. Processes of reception and evaluation of realism of pictorial messages

Abstract

The purpose of the article is to draw attention to the importance of the psychological conditions of reception and interpretation of the content on the screens of various interfaces. To stimulate reflection on these processes, a scheme well known in media studies is invoked, covering the whole complex system of dependencies and mediation between media and the minds of users. This model clearly indicates that any media content is the result of a number of choices made by the author, creator, Internet user regarding what to convey to the audience/viewers, how to get them to pay attention to the message and convince them to accept the content presented. Secondly, some of the psychological limitations in the reception and understanding of pictorial messages, related to the specifics of this currently dominant media code, are discussed. Thirdly, the complex problems involved in studying the evaluation of the realism of pictorial messages in traditional media and on the Internet were pointed out. The discussion is concluded with some remarks on the educational implications of knowledge on this subject.