Jak kształcić dzieci z autyzmem razem z ich typowo rozwijającymi się rówieśnikami? W Zespole Szkół nr 31 w Toruniu model takiego kształcenia integracyjnego wypracowano i realizuje się już od 10 lat. Dlatego też właśnie w szkole w Toruniu odbyła się 7 kwietnia 2017 r. się IV Konferencja Oświatowa pt. „Autyzm – droga do samodzielności”.
Głównymi tematami spotkania były: historia i doświadczenia funkcjonowania eksperymentalnego w skali kraju modelu kształcenia integracyjnego w ZS nr 31, nowatorskie metody edukacji integracyjnej i włączającej stosowanej na rzecz ASD i ASPI, kształtowanie kompetencji społecznych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ich aktywizacja zawodowa i społeczna oraz problemy dorosłych autystów i idea wspólnot domowych jako optymalne miejsce do życia i rozwiązanie ich sytuacji.
Galeria zdjęć z konferencji
Gościem honorowym spotkania była kujawsko-pomorska wicekurator oświaty Maria Mazurkiewicz. Uroczystego otwarcia konferencji dokonał dyrektor Zespołu Adam Orgacki, a cykl wystąpień zainicjowała Wanda Antonowicz, wieloletni dyrektor ZS nr 31 w Toruniu, autor koncepcji modelu kształcenia integracyjnego dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w środowisku typowo rozwijających się uczniów. Właśnie świętowana w placówce 10. rocznica funkcjonowania modelu legła u podstaw organizacji 4. edycji Konferencji Oświatowej.
Wśród prelegentów konferencji, oprócz Wandy Antonowicz, znaleźli się: dr Beata Urbaniak- superwizor Polskiego Stowarzyszenia Terapii Behawioralnej, Anna Barwik – oligofrenopedagog, koordynator zespołu ds. integracji w ZS nr 31, Barbara Sut – matka dziecka z autyzmem, Małgorzata Rybicka – dyrektor Stowarzyszenia Pomocy Osobom z Autyzmem w Gdańsku, autorka kampanii na rzecz małych domów dla dorosłych osób z autyzmem, Emilia Jędrzejczak – koordynator Kujawsko-Pomorskiego Programu Pomocy Osobom Autystycznym z Terenów Wiejskich oraz Ich Rodzinom pt. „Zrozumieć autyzm” oraz Aleksandra Wachowska – psycholog, terapeuta w Centrum Aktywizacji Zawodowej i Społecznej dla Dorosłych Osób z Autyzmem w Gdańsku.
Toruńska konferencja pokazała nowe sposoby wspierania osób z autyzmem i spotkała się z dużym zainteresowaniem uczestników. Rozmawiano o przyszłości i perspektywach, stanie faktycznym oraz pomysłach dalekosiężnych, które mają służyć osobom z ASD i ASPI w Polsce.
W konferencji wzięło udział ponad 200 uczestników z całej Polski, 7 prelegentów. Odbyły się obserwacje lekcji w oddziałach integracyjnych, projekcja wielu profesjonalnych multimedialnych prezentacji, wystawy książek i publikacji z zakresu wiedzy o autyzmie, panel dyskusyjny, wystąpienie 10-latka z autyzmem.
Konferencja została objęta honorowym patronatem kujawsko-pomorskiego kuratora oświaty, prezydenta Torunia, Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie, Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli przy Centrum Kształcenia Ustawicznego w Toruniu, Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu oraz Fundacji Bliżej Dziecka.