Celem artykułu jest zaprezentowanie praktyki rozwijania umiejętności badawczych przyszłych magistrów pedagogiki w trakcie zajęć z przedmiotu metody badań jakościowych. Tekst składa się z czterech części. W części pierwszej omówione zostały różne sposoby rozumienia obecności badań naukowych w procesie kształcenia studentów. W części drugiej ukazano argumenty przemawiające za wyborem koncepcji research-based learning jako kluczowej w kontekście analizowanej praktyki łączenia badań naukowych z procesem rozwijania kompetencji badawczych studentów. Następnie zaprezentowane zostały podstawowe założenia przedmiotu metody badań jakościowych. Zwrócono uwagę na cele, treści przedmiotu i efekty kształcenia. W sposób szczegółowy pokazano specyfikę prowadzenia zajęć dydaktycznych. Ukazano także rolę nauczyciela akademickiego w procesie rozwijania umiejętności badawczych studentów. Artykuł wieńczy podsumowanie, w którym przedstawiono wnioski i refleksje wynikające z realizacji zajęć zgodnie z koncepcją research-based learning.