Tekst łatwy do czytania

Mentoring w szkole szansą na optymalizację jakości kształcenia młodych nauczycieli – raport z badań

Mentoring pomiędzy nauczycielami jawi się jako niezmiernie ważne zagadnienie, zasługujące na szczególną uwagę. Autorki postawiły sobie za cel poznanie opinii młodych nauczycieli na temat ich relacji z mentorem – opiekunem stażu, oraz trudności, jakie wskazują w aspekcie mentoringu.

Aby to uczynić, przebadano grupę nauczycieli pod względem wyrażanych deklaratywnych wskaźników: oceny jakości relacji z mentorem; wskazania jego roli w procesie awansu zawodowego; określenie cech, które powinien posiadać mentor. Realizacja założonego celu oraz odpowiedź na sformułowane pytania problemowe ujęte są w procesie wywodu, na który składa się wprowadzenie w zagadnienie przez analizę procesu awansu zawodowego nauczycieli, a następnie analizę badań własnych. Ich wyniki zbliżone są do wyników badań ogólnopolskich wskazujących, jak istotną rolę w rozwoju młodego nauczyciela odgrywa opiekun-mentor. Nie ulega wątpliwości, że jego towarzyszenie stanowi nieodzowny element procedury awansu. Jego osoba może być źródłem inspiracji oraz motywacji do samorozwoju. Mentor, wspierając swoim doświadczeniem, sprawia, że nauczyciele realnie nabywają nowe kompetencje i są skuteczniejsi w pracy dydaktycznej.

Pobierz plik PDF

Najnowsze artykuły

Resilience edukacyjna, czyli kilka refleksji i analiz teoretycznych na temat „odpornych” uczniów, nauczycieli i szkół

  • Karol Konaszewski, Sebastian Binyamin Skalski-Bednarz, Janusz Surzykiewicz

Rola cech indywidualnych w wyborze strategii uczenia się języków obcych osób dwu- i wielojęzycznych

  • Mateusz Jan Dudka, Grażyna Krasowicz-Kupis

Skuteczność programów wzmacniających odporność psychiczną (resilience) w świetle syntezy badań eksperymentalnych

  • Łukasz Szwejka, Mirosław Rewera, Piotr T. Nowakowski

Nieobecności szkolne a szanse na edukacyjny sukces

  • Aleksandra Jasińska-Maciążek, Roman Dolata