Od sportu, poprzez telekomunikację i IT, aż po przemysł wydobywczy – każda z branż dynamicznie rozwijającej się gospodarki potrzebuje rozwiązań systemowych porządkujących kwalifikacje i zapewniających ich jakość. Takim rozwiązaniem są Sektorowe Ramy Kwalifikacji (SRK), o których dyskutowano podczas międzynarodowej konferencji zorganizowanej przez Instytut Badań Edukacyjnych.
Konferencja trwała dwa dni (20-21 czerwca) i wzięli w niej udział reprezentanci administracji publicznej, pracodawcy, organizacje branżowe, członkowie sektorowych rad ds. kompetencji, przedstawiciele firm szkoleniowych oraz eksperci zajmujący się tematyką kwalifikacji.
Zainteresowanie wydarzeniem było bardzo duże – liczba uczestników przekroczyła 100 osób, a w programie znalazło się 25 prelekcji i kilka bloków warsztatowych.
Sektorowe Ramy Kwalifikacji – jak to wygląda w Polsce i innych krajach Europy
W polski kontekst prac nad sektorowymi ramami kwalifikacji wprowadził Andrzej Żurawski (Instytut Badań Edukacyjnych). Przedstawił wszystkie główne polityki publiczne w Polsce, które mają na celu wsparcie rozwoju kompetencji i kwalifikacji na poziomie sektorowym, m.in. Zintegrowaną Strategię Umiejętności i Zintegrowany System Kwalifikacji.
Nie zabrakło również gości z zagranicy i wątków międzynarodowych. Dwudniowe spotkanie otworzył Cliff Collins (EuropeActive), który opowiadał o międzynarodowych kwalifikacjach sektorowych w kontekście Europejskiej Ramy Kwalifikacji. Z kolei Salome Virkus (Estonian Qualifications Authority) w swoim wystąpieniu przedstawiła najważniejsze estońskie doświadczenia w zakresie rozwoju kwalifikacji sektorowych. System estoński został pierwotnie oparty na oddolnej inicjatywie pracodawców, którzy do dziś mają kluczowy wpływ na kształt systemu. O doświadczeniach zespołu naukowców z UJ i SGGW w zakresie prac dotyczących opracowywania sektorowych ram kwalifikacji w Rosji i Ukrainie opowiedziała Aleksandra Lis.
SRK i dobre praktyki
Poruszana tematyka była bardzo szeroka. Rozmawiano zarówno o zagadnieniach koncepcyjnych, jak i rozwiązaniach praktycznych, dotyczących konkretnych branż np. górnictwa. Dyskutowano o tworzeniu standardów zawodowych w Polsce i badaniu kompetencji w poszczególnych sektorach gospodarki, np. budownictwie. Nie zabrakło również wystąpień dotyczących roli rad sektorowych, m.in. w sektorze IT, finansowym czy turystycznym.