Instytut Badań Edukacyjnych - Portal informacyjny

TIMSS 2023 – Ogłoszenie wyników najnowszej edycji badania

TIMSS 2023 – Ogłoszenie wyników najnowszej edycji badania

Zapraszamy na zapoznanie się z ogłoszeniem wyników badania TIMSS 2023, które odbyło się 4 grudnia 2024 roku. Główny organizator badania – Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA) opublikuje międzynarodowy raport z...

Konferencja międzynarodowa: Global Forum

Konferencja międzynarodowa: Global Forum "Education for the Future. Challenges to Curriculum Design and Effective Implementation"

Wyzwania czekające edukację przyszłości, projektowanie i wdrażanie skutecznych programów nauczania, dyskusja nad polskim system edukacji i rozwiązaniami przygotowującymi uczniów do życia w świecie pełnym zmian - zapraszamy na...

Konferencja

Konferencja "Współczesna szkoła i absolwent przyszłości: efekt konsultacji społecznych oraz dalsze kroki"

Instytut Badań Edukacyjnych oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej zapraszają do udziału w konferencji "Współczesna szkoła i absolwent przyszłości: efekty konsultacji społecznych oraz dalsze kroki".
Transmisja z konferencji

Transmisja z konferencji "Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się?"

Chcesz poznać innowacyjne rozwiązania, które mogą zrewolucjonizować polski system edukacji? Interesujesz się najnowszymi badaniami oraz materiałami wspierającymi proces samodzielnego uczenia się uczniów? Jeśli tak, to zapraszamy na ważne...

Dział wydarzenia - znak graficzny

Dział badania- znak graficzny

W czasie konferencji zorganizowanej przez Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej zainaugurowano projekt pn. “Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży”.

Transmisję z konferencji obejrzało już łącznie ponad 12 000 osób. Dziękujemy za obecność i zainteresowanie tym ważnym tematem.

Dzięki wydarzeniu udało się rozpocząć interdyscyplinarną debatę o zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży, a także sformułować pomysły na działania, jakie trzeba podjąć, by zaadresować problemy, z jakimi borykają się młodzi ludzie.

Projekty dotyczące zdrowia psychicznego są obecnie niezwykle ważne, mają one łączyć doświadczenia, abyśmy wspólnie działali na rzecz dobrostanu dzieci i młodzieży

powiedział, dr hab. Maciej Jakubowski, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych, otwierając konferencję.

Przemówienia na otwarcie konferencji wygłosili także: Paulina Piechna-Więckiewicz, podsekretarz stanu w MEN, Pełnomocnik Ministra Edukacji ds. zdrowia psychicznego uczniów, Mark Brzezinski, JE Ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce oraz dr Rashed Mustafa Sarwar, Krajowy Koordynator Biura UNICEF ds. Reagowania Kryzysowego w Polsce.

Działania na rzecz wspierania zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży omawiali:

Izabela Ziętka, Podsekretarz stanu w MEN, dr hab. Marcin Wiącek, prof. UW, Rzecznik Praw Obywatelskich, Marta Golbik, Przewodnicząca Parlamentarnego Zespołu ds. Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży, Posłanka na Sejm RP, Jan Gawroński, społeczny zastępca Rzeczniczki Praw Dziecka, Dominik Kuc, Fundacja Grow Space, dr n. med. Aleksandra Lewandowska, Konsultant Krajowa w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży.

Diagnozę stanu edukacji w Polsce z uwzględnieniem dobrostanu dzieci i młodzieży przedstawił dr Tomasz Gajderowicz, zastępca dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych. Dr Gajderowicz oparł się na wynikach badań PISA 2022 i PIRLS 2021, wskazując, że pewne aspekty polskiej edukacji wymagają pilnej interwencji na różnych poziomach. W odniesieniu do omawianych badań podkreślił, że elementy, jak np. poczucie bezpieczeństwa uczniów w szkole, ich poczucie przynależności czy poziom zadowolenia nauczycieli mają ogromny wpływ na dobrostan psychiczny dzieci i młodzieży.

Zainaugurowany podczas konferencji projekt „Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży” przybliżyli Katarzyna Mykowska, liderka projektu oraz dr Tomasz Knopik, kierownik naukowy projektu.

Zaprezentowano także projekt „Szkoła dostępna dla wszystkich”. Założenia przedstawili dr Beata Papuda-Dolińska, koordynatorka projektu oraz dr Tomasz Rowiński, ekspert projektu.

Po części plenarnej rozpoczęły się prace w grupach warsztatowych. Wspomniane grupy składały się z przedstawicieli różnych środowisk, także przedstawicieli młodego pokolenia.

Niektóre z postulatów wypracowanych podczas prac warsztatowych:

  • Przywrócenie prestiżu zawodu psychologa szkolnego jako zawodu zaufania publicznego
  • Kampanie społeczne normalizujące wizyty u specjalistów z zakresu zdrowia psychicznego
  • Przeciwdziałanie stygmatyzacji osób zmagających się z problemami ze zdrowiem psychicznym
  • Budowanie świadomości, kompetencji i odpowiedzialności za własne zdrowie psychiczne
  • Rozwój kompetencji emocjonalno-społecznych uczniów
  • Tworzenie społeczności szkolnej przy zwrócenie uwagi na poczucie wspólnoty i przynależności w celu zadbania o dobre relacje w szkole
  • Wykorzystanie potencjału wsparcia rówieśniczego
  • Wsparcie dla nauczycieli specjalistów w kontekście zapewnienia im zaplecza metodologicznego i praktycznych wskazówek, jak postępować z uczniem w kryzysie 

Na zakończenie konferencji głos zabrali: Barbara Nowacka, Minister Edukacji, Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Wojciech Konieczny, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia, którzy zainaugurowali międzyresortową współpracę na rzecz poprawy zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.

Raport z prac warsztatowych z uwzględnieniem opinii internautów będzie dostępny w drugiej połowie marca 2024 r.

Zachęcamy do obejrzenia transmisji z konferencji, dostępnej na naszym kanale Youtube:

 

Projekt „Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży”, finansowany jest z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie