O potrzebie nauczania argumentacji retorycznej na poziomie edukacji szkolnej

Niniejszy artykuł dotyczy zdolności argumentowania jako jednej z podstawowych kompetencji interpersonalnych potrzebnych w rozmaitych obszarach ludzkiej aktywności. Argumentacja rozpatrywana jest w kontekście roli, jaką pełni w komunikacji retorycznej, oraz zapotrzebowania dostrzegalnego w dyskursie społecznym.

Główną część artykułu stanowi analiza odpowiedzi udzielonych przez reprezentantów różnych szczebli i form edukacji w zakresie retoryki i argumentacji: studentów i absolwentów kierunku retoryka stosowana, organizatorów turniejów szkolnych i akademickich debat oksfordzkich w Polsce, nauczycieli szkolnych, wykładowców uczelni wyższych oraz badaczy szeroko rozumianej komunikacji retorycznej. Na podstawie ich odpowiedzi wyprowadzono konkretne wnioski zmierzające do sformułowania diagnozy współczesnego systemu edukacji pod kątem obecności elementów kształcenia umiejętności argumentacji.

Ostatnim etapem jest analiza sposobów rozumienia argumentacji obecnych w podstawach programowych i podręcznikach, a także ocena możliwości ich wykorzystania w edukacji szkolnej. Założeniem artykułu jest przekonanie, zgodnie z którym nie ma obecnie potrzeby wprowadzania do edukacji szkolnej nowego przedmiotu z omawianego zakresu. Ważne jest jednak, aby elementy tej wiedzy i kształtowanie umiejętności praktycznych były w edukacji obecne.

Pobierz plik PDF

Aktualny numer kwartalnika EDUKACJA

Edukacja 01 2023 okladka

Metoda ABR w badaniu opinii studentów na temat przestrzeni twórczej na uczelni – przedstawienie projektu badawczego

  • Magdalena Sasin, Martyna Justyńska, Anna Majewska-Owczarek, Monika Modrzejewska-Świgulska