Tekst łatwy do czytania

Nieformalne uczenie się dorosłych w polityce Unii Europejskiej

DOI: 10.24131/3724.240306

Streszczenie

Celem niniejszego opracowania jest analiza polityki Unii Europejskiej w odniesieniu do nieformalnego uczenia się osób dorosłych, traktowanego jako część uczenia się przez całe życie. Cel ten ma charakter deskryptywny i wyjaśniający, a zatem służy opisowi i zrozumieniu podstaw i konotacji polityki edukacyjnej UE skierowanej do osób dorosłych. Do jego realizacji zastoso- wano metodologię jakościową, w tym jakościową analizę treści i zawartości. Materiał badawczy stanowią dokumenty strategiczne UE dotyczące edukacji dorosłych. W pierwszym kroku dokonano dokładnego przeglądu dokumentów świadczących o wzroście znaczenia idei lifelong learning i uczenia się osób dorosłych w polityce UE. W kolejnym kroku przeanalizowano wybrane, aktu- alnie obowiązujące dokumenty strategiczne dotyczące uczenia się dorosłych (z wyłączeniem dokumentów dotyczących uczenia się młodzieży oraz kształcenia zawodowego) pod kątem ich zawartości. Ten etap ujawnił, że kluczowe znaczenie przypisywane jest kategorii umiejętności. Następny etap analizy materiału polegający na otwartym kodowaniu pozwolił na wygenerowanie głównych tematów porządkujących dokumenty oraz charakteryzujących je określeń w postaci kodów. Na ostatnim etapie dążono do zdefiniowania trendów i wykrycia wzajemnych powiązań między polityką edukacyjną dotyczącą dorosłych a innymi impera- tywami politycznymi i gospodarczymi UE. Pozwoliło to na odtworzenie logiki strategii uczenia się dorosłych oraz określonej wizji polityczno-gospodarczej leżącej u jej podstaw.

Pobierz plik PDF

Informal adult learning in European Union policy

Abstract

The purpose of this study is to analyze European Union policy in relation to informal adult learning, considered to be part of lifelong learning. The purpose is descriptive and explanatory, and thus serves to describe and understand the basis and connotations of EU educational policy aimed at adults. A qualitative methodology, including qualitative content and content analysis, was used to achieve this. The research material consists of EU policy documents on adult education. In the first step, documents testifying to the growing importance of lifelong learning and adult learning in EU policy were reviewed. In the second step, a selection of current policy documents on adult learning (excluding those on youth learning and vocational training) were analyzed for their content. This step revealed that a key importance is attributed to the category of skills. The next stage of material analysis involved open coding, allowing the main themes that organize the documents and the terms that characterize them to be generated in the form of codes. The final stage sought to define trends and detect interconnections between adult education policy and other EU political and economic directives. This made it possible to reconstruct the logic of the adult learning strategy and its underlying political and economic vision.

Najnowsze artykuły

Rola cech indywidualnych w wyborze strategii uczenia się języków obcych osób dwu- i wielojęzycznych

  • Mateusz Jan Dudka, Grażyna Krasowicz-Kupis

Skuteczność programów wzmacniających odporność psychiczną (resilience) w świetle syntezy badań eksperymentalnych

  • Łukasz Szwejka, Mirosław Rewera, Piotr T. Nowakowski

Nieobecności szkolne a szanse na edukacyjny sukces

  • Aleksandra Jasińska-Maciążek, Roman Dolata