Rola obszaru chronionego krajobrazu w procesie edukacji ekologicznej

Artykuł dotyczy roli, jaką może odegrać utworzenie i funkcjonowanie obszaru chronionego krajobrazu w edukacji ekologicznej człowieka. Zawiera próbę odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób ta prawna forma ochrony przyrody może wpłynąć na kształtowanie się proekologicznych postaw społecznych. W tym celu zwrócono uwagę zarówno na edukacyjne, jak i administracyjnoprawne aspekty powstania obszaru chronionego krajobrazu, w tym kwestię partycypacji społecznej w tym procesie.

Ponadto przeanalizowano jego funkcje oraz szczególny reżim prawny, który wiąże się z jego funkcjonowaniem. Zagadnienie to jest o tyle istotne, że potencjał tej formy ochrony przyrody w dziedzinie edukacji, turystyki, wypoczynku i rekreacji nie jest w pełni wykorzystywany, mimo że w Polsce jest ona znana od połowy lat 70. XX w.

  Pobierz plik PDF

Aktualny numer kwartalnika EDUKACJA

Edukacja 01 2023 okladka

Metoda ABR w badaniu opinii studentów na temat przestrzeni twórczej na uczelni – przedstawienie projektu badawczego

  • Magdalena Sasin, Martyna Justyńska, Anna Majewska-Owczarek, Monika Modrzejewska-Świgulska