Tekst łatwy do czytania

Rola obszaru chronionego krajobrazu w procesie edukacji ekologicznej

Artykuł dotyczy roli, jaką może odegrać utworzenie i funkcjonowanie obszaru chronionego krajobrazu w edukacji ekologicznej człowieka. Zawiera próbę odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób ta prawna forma ochrony przyrody może wpłynąć na kształtowanie się proekologicznych postaw społecznych. W tym celu zwrócono uwagę zarówno na edukacyjne, jak i administracyjnoprawne aspekty powstania obszaru chronionego krajobrazu, w tym kwestię partycypacji społecznej w tym procesie.

Ponadto przeanalizowano jego funkcje oraz szczególny reżim prawny, który wiąże się z jego funkcjonowaniem. Zagadnienie to jest o tyle istotne, że potencjał tej formy ochrony przyrody w dziedzinie edukacji, turystyki, wypoczynku i rekreacji nie jest w pełni wykorzystywany, mimo że w Polsce jest ona znana od połowy lat 70. XX w.

  Pobierz plik PDF

Najnowsze artykuły

Resilience edukacyjna, czyli kilka refleksji i analiz teoretycznych na temat „odpornych” uczniów, nauczycieli i szkół

  • Karol Konaszewski, Sebastian Binyamin Skalski-Bednarz, Janusz Surzykiewicz

Rola cech indywidualnych w wyborze strategii uczenia się języków obcych osób dwu- i wielojęzycznych

  • Mateusz Jan Dudka, Grażyna Krasowicz-Kupis

Skuteczność programów wzmacniających odporność psychiczną (resilience) w świetle syntezy badań eksperymentalnych

  • Łukasz Szwejka, Mirosław Rewera, Piotr T. Nowakowski

Nieobecności szkolne a szanse na edukacyjny sukces

  • Aleksandra Jasińska-Maciążek, Roman Dolata