Dlaczego się uczymy? Co nas do tego motywuje, a co zniechęca? Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy właśnie rozpoczął kolejną edycję badania "Uczenie się dorosłych Polaków".
Badanie "Uczenie się dorosłych Polaków" przeprowadzone zostanie w IBE PIB związanych z Zintegrowanym Systemem Kwalifikacji. Eksperci chcą lepiej zrozumieć, jak naprawdę wygląda proces uczenia się dorosłych w Polsce.
Według danych, ponad połowa Polaków samodzielnie zdobywa nową wiedzę i umiejętności – często korzystając z internetu, ale także ucząc się od innych. Chociaż takie nieformalne uczenie się jest bardzo popularne, wciąż wiemy o nim stosunkowo niewiele.
Wsparcie dla przyszłych polityk edukacyjnych
Badanie pozwoli sprawdzić, jak zmieniają się nasze zwyczaje związane z uczeniem się – zwłaszcza w świecie, w którym praca zdalna i nauka online stają się coraz powszechniejsze. Zespół badawczy IBE PIB przyjrzy się zarówno czynnikom, które sprzyjają uczeniu się, jak i przeszkodom, które nas przed nim powstrzymują. Wyniki pomogą opracować skuteczniejsze rozwiązania, które będą wspierały ideę uczenia się przez całe życie.
Rekomendacje opracowane na podstawie badania będą także wsparciem dla przyszłych polityk edukacyjnych, które lepiej odpowiedzą na potrzeby dorosłych uczących się Polaków.
W badaniu weźmie udział 5100 osób z całej Polski w wieku od 18 do 69 lat. Ankieterzy rozpoczną pracę już w kwietniu, a pierwsze wyniki zostaną opublikowane w 2026 roku. To kolejny ważny krok w budowaniu wiedzy o tym, jak i dlaczego uczymy się przez całe życie.
Więcej informacji o badaniu na stronie Zintegorwanego Systemu Kwalifikacji.