Ideą edukacji włączającej jest to, żeby nie skupiać się na trudnościach, ale na tym, żeby była ona dostępna dla każdego i w wysokiej jakości. Edukacja włączająca jest o nas wszystkich – przekonywała Wiceminister Edukacji Izabela Ziętka podczas seminarium dla kadr systemu oświaty z województwa mazowieckiego.
Seminarium metodyczno- naukowe „Edukacja wysokiej jakości dla każdego – jak z różnorodności uczynić zasób?” odbyło się 29 maja 2025 r. w Warszawie. W otwarciu seminarium uczestniczyła Wioletta Krzyżanowska, Mazowiecki Kurator Oświaty oraz dr hab. Maciej Jakubowski, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego.
Podczas wydarzenia, które zgromadziło blisko 400 osób poruszano temat ram edukacji wysokiej jakości, zaprezentowano różnorodność jako potencjał w edukacji oraz zaprezentowano założenia oceny funkcjonalnej w szkole.
Czy potrzebna nam reforma oświaty i jak wspierać edukację wysokiej jakości?
„Pracujemy nad pakietem zmian który będzie wspierał zmianę w polskiej szkole, zmianę która idzie ku uznaniu docenieniu i wsparciu różnorodności.”
– mówił o reformie edukacji, nad której podstawami pracuje IBE PIB, dr hab. Maciej Jakubowski.
„Chcemy wymagać ambitnych celów, i do nich dążyć, chcemy upewnić się, że podstawowe umiejętności, wiedza kompetencje, postawy są kształcone w polskiej szkole.Natomiast zakładamy też, że każdy jest inny. Żyjemy w świecie, gdzie nie każdy ma diagnozę, nie każdy wie, jak można mu pomóc, ale właśnie chcemy, żeby w szkole było miejsce dla każdego, żeby szkoła była nakierowana na wsparcie i rozwój. Te zmiany mają dać temu solidną podstawę.”
Nie ma otwartości na różnorodność bez zakotwiczenia w informacjach
Dr Tomasz Knopik w wystąpieniu „Różnorodność jako potencjał w edukacji” przekonywał, że wiedza jest podstawą krytycznego i kreatywnego myślenia oraz funkcjonowania w różnorodnym świecie.
„Z punktu widzenia samego procesu nabywania wiedzy i tego, ze wiedza jest za każdym razem prywatna widzimy, ze ta różnorodność jest czymś naturalnie wpisanym w proces uczenia się i proces funkcjonowania.”
Edukacja włączająca – prelekcje i dyskusja
Problematykę oceny funkcjonalnej zaprezentowały dr hab. Magdalena Olempska-Wysocka, prof. UAM oraz dr Aneta Wojciechowska z projektu „Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży” IBE PIB.
Charakter wypowiedzi na temat edukacji włączającej zaprezentował Michał Paliński w prelekcji „Edukacja włączająca w debacie publicznej. Co i jak mówią o niej media, nauka i społeczeństwo?”.
Działania w zakresie zwiększania dostępności edukacji prowadzone przez IBE PIB prezentowali Karolina Malinowska i Tomasz Kasprzak z projektu „Kariera bez barier”, dr Beata Papuda-Dolińska, kierownik projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich” oraz Katarzyna Mykowska, liderka projektu „Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży”.
Po części wykładowej odbył się panel ekspercki: „Edukacja włączająca w dyskursie szans i wyzwań”
Moderator: Aleksandra Rodzewicz, IBE – Państwowy Instytut Badawczy
Uczestnicy:
Izabela Ziętka, Podsekretarz stanu, Ministerstwo Edukacji Narodowej
Wioletta Krzyżanowska, Mazowiecki Kurator Oświaty
Prof. dr hab. Zenon Gajdzica, Uniwersytet Śląski w Katowicach
dr Katarzyna Smolińska, Pedagog specjalny w warszawskich szkołach, wykładowca w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Krzysztof Grzegorczuk, Dyrektor Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi im. Stanisława Staszica w Siedlcach
Wiesława Machul, Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Ciechanowie
Jan Łukacz, uczeń klasy 2E, LXV Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Integracyjnymi im. gen. Józefa Bema w Warszawie
Dziękujemy wszystkim prelegentom, panelistom i uczestnikom za cenny wkład w dyskusję.
Seminarium odbyło się w ramach projektu realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy pn.: “Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS).
#FunduszeUE #Fundusze