Instytut Badań Edukacyjnych (IBE), jako podmiot prowadzący Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji (ZRK), zaprasza wszystkie uczelnie oferujące studia wyższe I i II stopnia oraz jednolite studia magisterskie do współpracy przy przygotowywaniu opisów syntetycznych charakterystyk kwalifikacji pełnych nadawanych przez szkoły wyższe. Opisy zostaną upublicznione w ZRK w języku polskim i angielskim.
ZSK i kwalifikacje pełne
Obowiązująca od 2016 r. ustawa o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (ZSK) przewiduje, że do ZSK zostaną włączone wszystkie kwalifikacje pełne, nadawane po ukończeniu studiów wyższych. Wymaga to uzupełnienia istniejących już w ZRK informacji o opisy syntetycznych charakterystyk kwalifikacji pełnych nadawanych przez szkoły wyższe swoim absolwentom po ukończeniu studiów wyższych I i II stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich. Realizacja zapisów ustawy nie jest możliwa bez ścisłej współpracy z uczelniami, które nadają te kwalifikacje. Ponadto współpraca ze szkołami wyższymi jest niezbędna do przestrzegania zasady autonomii programowej każdej z nich.
Wsparcie dla uczelni
Dla uczelni, które zgłoszą chęć przystąpienia do tego przedsięwzięcia, IBE organizuje cykl seminariów. Podczas spotkań eksperci ZSK przedstawią szczegółowe informacje, jak sporządzać opisy syntetycznych charakterystyk kwalifikacji pełnych nadawanych przez szkoły wyższe oraz zaprezentują przykładowe opisy dla wszystkich obszarów kształcenia (w dalszej perspektywie rozwiązania zostaną przystosowane do zapisów nowej ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce). Udział w seminariach jest bezpłatny, a IBE pokryje koszty podróży uczestników oraz zapewni materiały pomocnicze (w wersji elektronicznej i tradycyjnej).
Pierwsze seminaria zostały zaplanowane w Warszawie w terminach:
7.01.2019 r. , 21.01.2019 r.
Seminaria poprowadzi troje uznanych ekspertów z zakresu polityki edukacyjnej, systemów edukacji oraz systemów zapewniania jakości i Krajowych Ram Kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego:
- dr hab. Agnieszka Chłoń-Domińczak,
- prof. SGH dr hab. Ewa Chmielecka, prof. SGH
- prof. dr hab. Andrzej Kraśniewski.
Rejestracji proszę dokonać najpóźniej na 3 dni robocze przed wybranym terminem seminarium.
Dodatkowo istnieje możliwość zgłoszenia konkretnych kwalifikacji, których wstępny opis będzie wykonany podczas seminariów z pomocą naszych ekspertów [formularz zgłoszeniowy].
W przypadku zgłoszenia kwalifikacji prosimy o przyniesienie ze sobą na seminarium materiałów zawierających programy kształcenia na danym kierunku studiów.
Korzyści dla uczelni
Umieszczenie w publicznym rejestrze (ZRK) opisów syntetycznych charakterystyk kwalifikacji nadawanych przez szkoły wyższe przyniesie uczelniom wiele korzyści, umożliwiając:
- zwiększenie dostępności informacji o ofercie dydaktycznej i naukowej uczelni dla szerokiegogrona międzynarodowych odbiorców (uczniowie, studenci, pracownicy naukowi, pracodawcy, pracownicy, nauczyciele, osoby poszukujące możliwości uzupełnienia swojego wykształcenia, doradcy zawodowi, administracja państwowa, jednostki samorządu terytorialnego, organizacje pracodawców, związki zawodowe, izby gospodarcze itd.);
- łatwe przeszukiwanie, porządkowanie i agregowanie informacji o kwalifikacjach pełnych nadawanych w systemie szkolnictwa wyższego;
- realizację polityki uczenia się przez całe życie dzięki ważnej roli uczelni w integracji funkcjonujących w kraju systemów kształcenia: oświaty i szkolnictwa wyższego oraz edukacji pozaformalnej i nieformalnego uczenia się;
- realizację założeń programu umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego, ponieważ poprzez polski rejestr zostaną opublikowane opisysporządzone w europejskich portalach LOQ (https://ec.europa.eu/ploteus/en) i ESCO (https://ec.europa.eu/esco/portal), prezentujących i porównujących możliwości edukacyjne w różnych krajach Europy.
W razie pytań proszę o kontakt:
Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach projektu „Prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji” realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego „Wiedza, Edukacja, Rozwój”.