Pomoc w diagnozowaniu dzieci

Polskie dzieci badane są dziś narzędziami prawie sprzed pół wieku. Dlatego Instytut Badań Edukacyjnych zaplanował cykl spotkań z pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych, podczas których omawiany będzie sposób postępowania przy opiniowaniu sprawy rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego przez dziecko z uwzględnieniem konieczności współdziałania poradni ze szkołami podstawowymi.

Poradnie przygotowują opinie, które zgodnie z dzisiejszymi przepisami są podstawą decyzji dyrektora szkoły na temat przyjęcia dziecka do I klasy. Taka rzetelna i profesjonalna opinia powinna ona brać pod uwagę mocne i słabe strony dziecka, wskazać obszary wymagające szczególnego wsparcia oraz sposoby jego udzielania, dzięki czemu dyrektor może, znając sytuację w swojej placówce, uczciwie ocenić, czy szkoła i dziecko są na siebie wzajemnie gotowi. – Podstawowym źródłem informacji o dziecku i jego funkcjonowaniu są rodzice. To przede wszystkim w rozmowie z nimi psycholog bądź pedagog z poradni powinni uzyskać podstawowe informacje o dziecku. – mówi prof. Anna Brzezińska z IBE, psycholog zajmujący się rozwojem dzieci  – Ta wzajemna wrażliwość na siebie pracowników poradni, dyrektorów szkół i rodziców jest konieczna, by podjąć najlepszą dla dziecka decyzję.

Tymczasem poradnie do diagnozowania dzieci często są zmuszone do używania przestarzałych narzędzi. Jest tak m.in. dlatego, że nowych narzędzi w niektórych obszarach w ogóle nie ma, a inne są bardzo drogie i poradni na nie nie stać. – W poradniach psychologiczno-pedagogicznych używa się nawet narzędzi z ubiegłego wieku – mówi dr Piotr Rycielski z IBE. Jak zaznacza tak wiekowe narzędzia i często niesprawdzone na odpowiedniej grupie, nie pozwalają właściwie ocenić rozwoju dzisiejszego dziecka. I podaje przykład. – Jedno ze znany narzędzi do badania kompetencji społecznych zawiera pytanie: czy potrafisz przewinąć taśmę z nagraniem – mówi dr Rycielski. – Dzieci, dla których normą jest korzystanie z odtwarzaczy mp3 czy CD, mogą zupełnie nie wiedzieć, o co w takim pytaniu chodzi.
Kolejnym problemem jest fakt, że stworzone dawno temu narzędzia odnoszą wynik uzyskany przez dziecko do tzw. grupy odniesienia z tamtych lat. – Wynik osiągany przez dziecko niewiele nam powie, jeśli nie zobaczymy go na tle rówieśników czy innej grupy – opowiada dr Radosław Kaczan z IBE. – A przy starszych narzędziach wynik osiągany dziś przez dziecko porównuje się z grupą dzieci, która żyła np. 20 lat temu. Otrzymuje się więc zafałszowany obraz rzeczywistości i wynik o dużym błędzie diagnostycznym.

Instytut Badań Edukacyjnych będzie przygotowywał nowe narzędzia do diagnozy dzieci. By lepiej pomóc poradniom, chce najpierw lepiej rozpoznać wszystkie problemy, z którymi mają do czynienia. Dlatego rozpoczyna cykl konferencji regionalnych dla pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych. Rozpoczął się on 5 marca spotkaniem w Warszawie.
– Wszystkim nam powinno zależeć, żeby dziecko od pierwszej klasy odnosiło sukcesy na miarę własnych możliwości i żeby miało w tym wsparcie szkoły i rodziny – mówi prof. Brzezińska. – Na konferencjach będziemy rozmawiać o stawianiu diagnozy, na podstawie której wydaje się opinie dotyczące rozpoczęcia edukacji w szkole. Przeanalizujemy sposób postępowania przy opiniowaniu, będziemy mówić o roli współpracy ze szkołą. Mamy też materiały dla dyrektorów i pracowników poradni, które pomogą im w jak najlepszy sposób zbierać, porządkować i interpretować informacje o dziecku i o środowisku, w jakim się wychowuje.

Dodatkową korzyścią dla pracowników poradni będą informacje, których udzielą pracownicy MEN, na temat aktualnych zmian prawnych.

pobierz informację (docx, pdf)

Kalendarz wydarzeń

Listopada   2024
Pon Wt Śr Cz Pt Sob Nie
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

NASZE BADANIA