Podsumowanie seminarium metodyczno-naukowego „Ocenianie dla rozwoju – założenia, wyzwania, instrumenty wsparcia”

Pierwsze z cyklu spotkań z kadrą systemu oświaty za nami! Wydarzenie, które odbyło się 19 września w Lublinie i zostało zorganizowane w ramach projektu „Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży”, było okazją do wymiany doświadczeni i bliższemu przyjrzeniu się kwestii oceniania w szkołach podstawowych.

Ponad 700 osób (dyrektorzy lub wicedyrektorzy szkół podstawowych, kuratorzy oświaty, nauczyciele i eksperci) spotkało się w Centrum Spotkania Kultur, żeby posłuchać prelekcji specjalistów, wymienić się między sobą doświadczeniami i spojrzeniem na kwestię oceniania, a także wziąć udział w dyskusji z panelistami. Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy spotkali się z nami w Lublinie, żeby podjąć ten ważny temat.

Wydarzenie otworzyli dr Tomasz Gajderowicz, zastępca dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych oraz Tomasz Szabłowski, Lubelski Kurator Oświaty.

Dr Tomasz Gajderowicz w swoim wystąpieniu „Jak oceniać, żeby skutecznie uczyć i motywować?” przedstawił perspektywę badań międzynarodowych na kwestię oceniania uczniów. W swojej prelekcji podejmował np. temat jak tworzyć sytuacje, w których nauka prowadzi do motywacji i podkreślał to, ze samo ocenianie niekoniecznie jest czymś złym, ale powinno być dokonywane w odpowiedni sposób.

„Najskuteczniejsze metody nauczania związane są z ocenianiem. Szacunek i budowanie relacji z uczniem przełamują negatywne odczucia związane z ocenianiem. Ważne jest omawianie poprawnych odpowiedzi.”

Dr Gajderowicz omówił i zachęcił do korzystania z dostępnych do pobrania vademeców dla nauczycieli „Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się?” podkreślając, że „Dobry nauczyciel to taki, który ma autonomię i sam dobiera metody nauczania, ale ma też wachlarz narzędzi do wykorzystania. (…) Niezaprzeczalną kompetencją przyszłości jest umiejętność uczenia się przez całe życie.”

Więcej o vademecach

Następnie dr Tomasz Knopik, kierownik merytoryczny projektu „Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży” zaprezentował temat „Ocenianie z perspektywy psychologii edukacyjnej”. Podkreślał m.in., że

„Ocenianie na stopnie często zatrzymuje proces uczenia się na poziomie powierzchownym, nie dochodzi do głębokiego uczenia się”.

W dalszej części dr Anna Tychmanowicz, kierownik badań w projekcie, w prelekcji „Ocenianie dla rozwoju: od założeń do praktyki”, przedstawiła założenia teoretyczne metody ocenianie dla rozwoju oraz podawała przykłady wykorzystania metody w codziennym nauczaniu w szkole.

Na zakończenie części wykładowej liderka projektu, Katarzyna Mykowska, zaprezentowała założenia i cele projektu, zaprosiła na kolejne wydarzenia oraz omówiła przygotowywane w ramach projektu materiały będące wsparciem dla nauczycieli w zakresie oceniania dla rozwoju.

Zwieńczeniem seminarium był panel dyskusyjny, w którym wzięli udział:

Aleksanda Rodzewicz, IBE – moderatorka

Uczestnicy:

  • Tomasz Szabłowski, Lubelski Kurator Oświaty,
  • Dr Gabriela Olszowska, Małopolska Kurator Oświaty,
  • Dorota Nowak-Maluchnik, Podkarpacka Kurator Oświaty,
  • Małgorzata Guellard, dyrektor szkoły podstawowej im. 100-lecia Niepodległości Polski w Kalinówce,
  • Katarzyna Rajkiewicz, nauczycielka j.polskiego ze Szkoły Podstawowej nr 48 im. Józefa Piłsudskiego w Lublinie
  • Łukasz Korzeniowski, starszy specjalista w Zespole Edukacji i Wychowania, Biuro Rzecznika Praw Dziecka

W trakcie dyskusji paneliści rozmawiali m.in. o tym, czego osobiście nie lubią w tradycyjnym ocenianiu i dlaczego warto wdrożyć metody oceniania dla rozwoju. Omawiano też kwestie statutów szkolnych i ich częstej rozbieżności z obowiązującą ustawą, przykłady i  stosowania metod oceniania opisowego, ustnego.

Na zakończenie dyskusji goście seminarium mieli możliwość zadawania pytań. Interakcja z osobami na sali pokazała, że spotkanie było wartościowe i zachęciło obecnych przedstawicieli systemu oświaty do refleksji nad kwestią oceniania w szkołach.

 

Więcej informacji o projekcie i podejmowanych w nim działaniach.

Wydarzenie zorganizowane w ramach projektu "Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży", który jest finansowany z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie

 

Kalendarz wydarzeń

Września   2024
Pon Wt Śr Cz Pt Sob Nie
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            

NASZE BADANIA