Pierwsze z cyklu spotkań z kadrą systemu oświaty za nami! Wydarzenie, które odbyło się 19 września w Lublinie i zostało zorganizowane w ramach projektu „Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży”, było okazją do wymiany doświadczeń i bliższego przyjrzeniu się kwestii oceniania w szkołach podstawowych.
Ponad 700 osób (dyrektorzy lub wicedyrektorzy szkół podstawowych, kuratorzy oświaty, nauczyciele i eksperci) spotkało się w Centrum Spotkania Kultur, żeby posłuchać prelekcji specjalistów, wymienić się między sobą doświadczeniami i spojrzeniem na kwestię oceniania, a także wziąć udział w dyskusji z panelistami. Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy spotkali się z nami w Lublinie, żeby podjąć ten ważny temat.
Wydarzenie otworzyli dr Tomasz Gajderowicz, zastępca dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych oraz Tomasz Szabłowski, Lubelski Kurator Oświaty.
Dr Tomasz Gajderowicz w swoim wystąpieniu „Jak oceniać, żeby skutecznie uczyć i motywować?” przedstawił perspektywę badań międzynarodowych na kwestię oceniania uczniów. W swojej prelekcji podejmował np. temat jak tworzyć sytuacje, w których nauka prowadzi do motywacji i podkreślał to, że samo ocenianie niekoniecznie jest czymś złym, ale powinno być dokonywane w odpowiedni sposób.
„Najskuteczniejsze metody nauczania związane są z ocenianiem. Szacunek i budowanie relacji z uczniem przełamują negatywne odczucia związane z ocenianiem. Ważne jest omawianie poprawnych odpowiedzi.”
Dr Gajderowicz omówił i zachęcił do korzystania z dostępnych do pobrania vademeców dla nauczycieli „Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się?” podkreślając, że „Dobry nauczyciel to taki, który ma autonomię i sam dobiera metody nauczania, ale ma też wachlarz narzędzi do wykorzystania. (…) Niezaprzeczalną kompetencją przyszłości jest umiejętność uczenia się przez całe życie.”
Następnie dr Tomasz Knopik, kierownik merytoryczny projektu „Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży” zaprezentował temat „Ocenianie z perspektywy psychologii edukacyjnej”. Podkreślał m.in., że
„Ocenianie na stopnie często zatrzymuje proces uczenia się na poziomie powierzchownym, nie dochodzi do głębokiego uczenia się”.
W dalszej części dr Anna Tychmanowicz, kierownik badań w projekcie, w prelekcji „Ocenianie dla rozwoju: od założeń do praktyki”, przedstawiła założenia teoretyczne metody ocenianie dla rozwoju oraz podawała przykłady wykorzystania metody w codziennym nauczaniu w szkole.
Na zakończenie części wykładowej liderka projektu, Katarzyna Mykowska, zaprezentowała założenia i cele projektu, zaprosiła na kolejne wydarzenia oraz omówiła przygotowywane w ramach projektu materiały będące wsparciem dla nauczycieli w zakresie oceniania dla rozwoju.
Zwieńczeniem seminarium był panel dyskusyjny, w którym wzięli udział:
Aleksanda Rodzewicz, IBE – moderatorka
Uczestnicy:
- Tomasz Szabłowski, Lubelski Kurator Oświaty,
- Dr Gabriela Olszowska, Małopolska Kurator Oświaty,
- Dorota Nowak-Maluchnik, Podkarpacka Kurator Oświaty,
- Małgorzata Guellard, dyrektor szkoły podstawowej im. 100-lecia Niepodległości Polski w Kalinówce,
- Katarzyna Rajkiewicz, nauczycielka j.polskiego ze Szkoły Podstawowej nr 48 im. Józefa Piłsudskiego w Lublinie
- Łukasz Korzeniowski, starszy specjalista w Zespole Edukacji i Wychowania, Biuro Rzecznika Praw Dziecka
W trakcie dyskusji paneliści rozmawiali m.in. o tym, czego osobiście nie lubią w tradycyjnym ocenianiu i dlaczego warto wdrożyć metody oceniania dla rozwoju. Omawiano też kwestie statutów szkolnych i ich częstej rozbieżności z obowiązującą ustawą, przykłady i możliwości stosowania metod oceniania opisowego, ustnego.
Na zakończenie dyskusji goście seminarium mieli możliwość zadawania pytań. Interakcja z osobami na sali pokazała, że spotkanie było wartościowe i zachęciło obecnych przedstawicieli systemu oświaty do refleksji nad kwestią oceniania w szkołach.
Więcej informacji o projekcie i podejmowanych w nim działaniach.
Wydarzenie zorganizowane w ramach projektu "Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży", który jest finansowany z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie