Vademeca dla nauczycieli – już do pobrania

Zapraszamy do korzystania z najnowszych vademeców dla nauczycieli i nauczycielek, które doradzą, jak wspierać uczniów w efektywnym uczeniu się w szkole i w domu. 

Vademeca dostosowane są do poszczególnych etapów edukacyjnych i są już dostępne do pobrania:  

Vademeca powstały w oparciu o polskie i międzynarodowe badania naukowe dotyczące efektywnego uczenia się oraz sprawdzone praktyki edukacyjne. Przygotowali je wspólnie eksperci z Instytutu Badań Edukacyjnych, nauczyciele praktycy z Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz badacze z Uniwersytetu SWPS. Znajdziecie w nich Państwo omówienie podstaw prawnych dotyczących zmian w zadawaniu prac domowych oraz mechanizmów i uwarunkowań  uczenia się, ale przede wszystkim konkretne informacje i wskazówki, jak wspierać uczniów i uczennice w tym, żeby chcieli i potrafi samodzielnie się uczyć. Przedstawiono w nich między innymi sześć strategii uczenia się, które wg badań są najskuteczniejsze, pokazano, jak zaplanować lekcję, żeby uczniowie maksymalnie z niej skorzystali, omówiono zagadnienia związane z udzielaniem informacji zwrotnej i motywowaniem uczniów.  W vademecach zamieszczono także scenariusze zajęć z uczniami z przykładami prac domowych oraz konkretne pomysły i przykłady z praktyki szkolnej. 

Już wkrótce na stronie IBE dostępne będą kolejne vademeca: dla uczniów, dla dyrektorów szkół oraz dla rodziców/opiekunów:  

  • Jak się uczyć przyjemnie i efektywnie? Vademecum dla uczniów klas I–III
  • Jak się uczyć przyjemnie i efektywnie? Vademecum dla uczniów klas IV–VIII 
  • Jak się uczyć przyjemnie i efektywnie? Vademecum dla uczniów szkół ponadpodstawowych 
  • Jak wspierać uczniów i nauczycieli w organizacji i monitorowaniu samodzielnego uczenia się uczniów? Vademecum dla dyrektorów
  • Jak wspierać dziecko i nastolatka w samodzielnym uczeniu się? Vademecum dla rodziców uczniów.

Kalendarz wydarzeń

NASZE BADANIA