Konferencja IBE: Młodzi i finanse. Wyniki badania umiejętności finansowych PISA 2022

Instytut Badań Edukacyjnych zaprasza na konferencję online, na której ogłoszone zostaną wyniki badania umiejętności finansowych realizowanego w ramach PISA 2022.

Badanie umiejętności finansowych PISA jest źródłem cennych informacji na temat poziomu umiejętności polskich uczniów na tle rówieśników z innych krajów, a także zmian w poziomie tych umiejętności. Pozwala to inspirować i wzbogacić dyskusje dotyczące skuteczności edukacji finansowej w Polsce i działań podejmowanych w tym zakresie przez różne instytucje. W badaniu PISA uczestniczą 15-latkowie, czyli osoby, które – jak można oczekiwać – powinny już posiadać podstawowy zasób wiedzy i umiejętności niezbędnych do podejmowania celnych decyzji finansowych. 

W programie konferencji 27 czerwca:

  • omówienie stanu edukacji finansowej w Polsce,
  • przedstawienie głównych wyników badania umiejętności finansowych PISA 2022,
  • komentarz ekspertów edukacji finansowej.

Konferencję otworzą dr hab. Maciej Jakubowski, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych, Katarzyna Lubnauer, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej oraz Andrzej Domański, Minister Finansów.

Stan edukacji finansowej omówi dr Tomasz Gajderowicz, Zastępca Dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych.

Główne wyniki badania umiejętności finansowych PISA 2022 przedstawi Olga Wasilewska, Zastępca Kierownika Zespołu Badań Międzynarodowych, IBE.

Komentarz do wyników badań zaprezentują Monika Wojciechowska, pełnomocnik Ministra Finansów ds. Strategii Edukacji Finansowej oraz Waldemar Zbytek, przewodniczący Komitetu Organizacyjnego Roku Edukacji Ekonomicznej 2024, prezes Warszawskiego Instytutu Bankowości.

 

Transmisja

 

PISA (Programme for International Student Assessment, Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) to jeden z najważniejszych edukacyjnych programów badawczych i największe międzynarodowe badanie umiejętności uczniów na świecie. Od 2012 roku kraje uczestniczące w PISA mogą wziąć udział w dodatkowej części badania obejmującej pomiar umiejętności finansowych młodzieży. 

W 2022 roku w części dotyczącej umiejętności finansowych uczestniczyło 20 krajów i regionów. Badanie PISA prowadzone jest na reprezentatywnych próbach piętnastolatków.
W Polsce badanie na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej zrealizował Instytut Badań Edukacyjnych. 

Kluczowe informacje z poprzedniej edycji badania umiejętności finansowych PISA 2018:

  • średni wynik polskich uczniów był jednym z wyższych wśród 20 krajów, które wzięły udział w tej części badania PISA 2018, 
  • niski poziom umiejętności finansowych zdiagnozowano u co dziesiątego ucznia w Polsce, 
  • podobnie jak w innych dziedzinach badania PISA, niższe wyniki uzyskali uczniowie z mniejszymi zasobami kapitału kulturowego i pochodzący z mniej zamożnych domów, 
  • w socjalizacji ekonomicznej szczególną rolę odgrywali rodzice,
  • konto w banku miało w 2018 r. 44% 15-latków w Polsce - mniej niż średnia w badanych krajach OECD, 
  • aż 79% polskich piętnastolatków robiło zakupy w Internecie, co stanowiło jeden z wyższych odsetków w uczestniczących w badaniu krajach,
  • istnieją duże różnice w postawach i zachowaniach finansowych dziewcząt i chłopców.

Raport z badania PISA 2018 jest dostępny na stronie IBE dedykowanej badaniu PISA