14 września 2023 r. odbyła się konferencja inaugurująca projekt „Szkoła dostępna dla wszystkich” wspierany przez UNICEF. Jego celem jest podniesienie kompetencji nauczycieli specjalistów (pedagogów, psychologów, pedagogów specjalnych, logopedów) w zakresie udzielania wsparcia adekwatnego do potrzeb wszystkich grup: dzieci/uczniów, rodziców i nauczycieli.
Ogólnokrajowa konferencja „Edukacja dostępna – jak najbliżej każdego dziecka” miała na celu upowszechnienie informacji o projekcie: jego celach, realizowanych działaniach oraz ukazaniu tła społecznego i edukacyjnego. Wśród prelegentów znaleźli się przedstawiciele UNICEF, Ministerstwa Edukacji i Nauki, Instytutu Badań Edukacyjnych, uczelni oraz organizacji pozarządowych. Słuchaczami byli głównie nauczyciele specjaliści, dyrektorzy szkół i przedszkoli, pracownicy poradni psychologiczno – pedagogicznych oraz placówek doskonalenia nauczycieli. W konferencji realizowanej online, wzięło udział 3900 uczestników z całej Polski.
Więcej informacji o projekcie "Szkoła dostępna dla wszystkich" (UNICEF-ASA).
Materiały z konferencji "Edukacja dostępna – jak najbliżej każdego dziecka"
Rozpoczęcie konferencji inaugurującej projekt UNICEF (ASA) „Szkoła dostępna dla wszystkich” - prof. dr. hab. Beata Jachimczak - wprowadzenie do konferencji "Edukacja dostępna – jak najbliżej każdego dziecka".
Przemówienie na konferencji "Edukacja dostępna – jak najbliżej każdego dziecka" - Marzena Machałek, Sekretarz Stanu, Pełnomocnik Rządu do spraw wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki, edukacji włączającej oraz kształcenia zawodowego, Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Przemówienie otwierające konferencję inaugurującą projekt UNICEF "Accessible School for All" - dr Rashed Mustafa Sarwar - Koordynator Krajowy UNICEF Biuro UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce.
Prezentacja działań realizowanych przez UNICEF na poziomie krajowym i lokalnym w Polsce - dr Aleksandra Duda - Działania UNICEF na rzecz dostępnej i jakościowej edukacji w Polsce.
Prezentacja działań MEiN w zakresie zapewniania dostępności uczenia się i nauczania - Elżbieta Neroj - zastępca Dyrektora Departamentu Wychowania i Edukacji Włączającej, Ministerstwo Edukacji i Nauki - Działania MEiN na rzecz zaspokajania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów.
Założenia projektu, jego cele i planowane sposoby realizacji - kierująca projektem dr Beata Papuda-Dolińska (IBE).
Wykład prof. Grzegorza Szumskiego z Uniwersytetu Warszawskiego "Praca z grupą zróżnicowaną – praktyki sprawdzone naukowo".
Wykład prezentujący przygotowanie nauczycieli do realizacji wysokiej jakości edukacji dla wszystkich - dr hab., prof. APS Barbara Marcinkowska Nauczyciele i specjaliści – kapitał edukacji wysokiej jakości.
Panel dyskusyjny: Działania doradców ds. dostępności uczenia się (DDU) – oczekiwania, możliwości, wyzwania. Prezentacja zadań doradców ds. dostępności uczenia się w kontekście programów szkoleniowych przewidzianych w projekcie.
Prowadzenie: dr Tomasz Knopik, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej.
Uczestnicy: dr hab., prof. UKSW Anna Fidelus, dr hab. Magdalena Olempska-Wysocka, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, dr Anna Młynarczuk-Sokołowska, Uniwersytet w Białymstoku, dr Tomasz Rowiński, Instytut Psychiatrii i Neurologii, mgr Bartosz Jasiński, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Prezentacja zasobów badawczych IBE oraz projektów dotyczących dostępności edukacji realizowanych i planowanych do realizacji w Instytucie Badań Edukacyjnych - dr hab. Paweł Gondek - Wspieranie nauczycieli w rozwijaniu dostępnej edukacji – działania IBE.
Prezentacja założeń oraz procedury przeprowadzenia interwencji polegającej na przeprowadzeniu diagnozy przesiewowej zdrowia emocjonalno-społecznego - dr hab. Prof. UKSW Jan Cieciuch – Badania przesiewowe zdrowia emocjonalno-społecznego.
Prezentacja założeń oraz procedury przeprowadzenia interwencji z zastosowaniem metody międzykulturowego portfolio. Przedstawiono praktyczne aspekty implementacji wymienionej metody do praktyki szkolnej - dr Anna Młynarczuk-Sokołowska – Metoda międzykulturowego portfolio.
Prezentacja jednej z interwencji z obszaru ochrony zdrowia psychicznego - procedury postępowania w sytuacji okaleczeń dzieci i nastolatków - dr Tomasz Rowiński – Procedura postępowania w sytuacji okaleczeń dzieci i nastolatków.
Prezentacja interwencji polegającej na wykorzystaniu różnorodnych sposobów prezentacji treści. Przedstawiono zasady przygotowania treści w formule ERT (teksty łatwe do czytania i rozumienia) - dr Beata Skotnicka - Wykorzystywanie różnorodnych sposobów prezentacji treści.
Głos przedstawicieli środowiska lokalnego. W wywiadzie omówiono trudności w obszarze edukacji i wsparcia edukacyjno-specjalistycznego uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, w tym wynikającymi z doświadczenia migracji.
Uczestnicy: Michalina Jarmuż – psycholog stosunków międzykulturowych, Ekspertka ds. zarządzania wielokulturowością w szkołach w gminie Lesznowola (ZOPO Lesznowola), Tomasz Prosiński – współzałożyciel podmiotu leczniczego Instytut Zdrowia Mentalnego oraz członek Stowarzyszenia Mentalnie Równi, Tomasz Remiszewski – Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 361 im. Papcia Chmiela w Warszawie.
Wykład prezentujący kluczowe kompetencje nauczycieli pracujących z zespołami zróżnicowanymi oraz profil kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli edukacji włączającej, prof. dr. Judith Hollenweger Haskell - Kompetencje nauczycieli w pracy z zespołami zróżnicowanymi.
Podsumowanie konferencji: dr hab. Prof. UAM Beata Jachimczak, dr Aleksandra Duda oraz dr Beata Papuda-Dolińska.