Instytut Badań Edukacyjnych, UNICEF oraz Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z uczelniami i organizacjami pozarządowymi realizują projekt "Szkoła dostępna dla wszystkich" (Accesssible School for All). Głównym celem inicjatywy jest podniesienie kompetencji nauczycieli specjalistów (pedagogów, psychologów, pedagogów specjalnych, logopedów, terapeutów pedagogicznych) w zakresie udzielania adekwatnego do potrzeb wsparcia dla wszystkich grup odbiorców (dzieci, uczniów, rodziców, nauczycieli).
Projekt „Szkoła dostępna dla wszystkich” to ważna i potrzebna inicjatywa, ponieważ odpowiada na rosnące zróżnicowanie grup dzieci i uczniów w ogólnodostępnych przedszkolach i szkołach. To zróżnicowanie zmienia się i komplikuje, gdy dodatkowe potrzeby wynikają z doświadczenia migracji, traumy wojennej, stresu związanego z nieznajomością języka polskiego. Takie sytuacje to wyzwania dla nauczycieli specjalistów, których - według standardu wprowadzonego przez MEiN – w ostatnim czasie przybyło w polskich szkołach ogólnodostępnych ponad dwukrotnie - tłumaczy dr Beata Papuda-Dolińska, koordynatorka projektu "Szkoła dostępna dla wszystkich" w Instytucie Badań Edukacyjnych.
Zostaną przeprowadzone szkolenia, które wyposażą nauczycieli specjalistów w narzędzia pomocne w prowadzeniu zajęć integracyjnych oraz edukacyjno-specjalistycznych.
W naszym projekcie zajmujemy się wstępną ofertą wsparcia metodycznego i narzędziowego głównie dla nauczycieli specjalistów, ale również innych nauczycieli oraz dyrektorów. Jednak końcowymi odbiorcami będą dzieci i ich rodzice. Bo to oni uzyskają wysokiej jakości dydaktykę, troskę o harmonijny rozwój, bezpieczeństwo i dobrostan - dodaje.
Do udziału w projekcie zaproszonych zostanie 560 placówek edukacyjnych (szkół, przedszkoli, poradni psychologiczno – pedagogicznych, placówek doskonalenia nauczycieli) oraz 1120 zatrudnionych w nich nauczycieli specjalistów. Dzięki udziałowi w projekcie zostaną przygotowani do pełnienia funkcji doradcy ds. dostępności uczenia.
W ramach projektu powstanie nowatorski system szkoleń przygotowujący nauczycieli specjalistów do roli doradców dostępności uczenia składa się z trzech etapów: e-learning, warsztaty online oraz interwencje w praktyce szkolnej. Część pierwsza odbywać się będzie na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Każdy uczestnik będzie mógł obejrzeć 25 wideo - wykładów prowadzonych przez przedstawicieli uczelni oraz specjalistów w danym obszarze tematycznych. Oprócz filmu znajdą się tam również materiały do samokształcenia: scenariusze zajęć, studia przypadków, studia interwencji, poradniki oraz przewodniki - zdradza dr Beata Papuda-Dolińska.
Więcej informacji o projekcie “Szkoła dostępna dla wszystkich” można znaleźć w zakładce projektowej oraz na stronie Ministerstwa Edukacji i Nauki.