W maju i czerwcu w ramach projektu "Edukacja Manualna - Palce nie tylko do smartfona" odbył się cykl warsztatów rękodzielniczych, których tematem przewodnim była technika makramy. Zajęcia prowadzone były z inicjatywy Centrum Analiz i Rozwoju Edukacji Obywatelskiej.
Grupa projektowa przeprowadziła zajęcia z dziećmi ze Szkoły Podstawowej nr 11 w Warszawie. Uczestnikami warsztatów byli uczniowie z klas pierwszych oraz trzeciej. Zajęcia zostały tak zaprojektowane, żeby w klasach I odbyły się po dwa warsztaty i jeden w trzeciej. W spotkaniach brały czynny udział dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wsparciem dla grupy projektowej byli doświadczeni nauczyciele.
Uczniowie biorący udział w zajęciach z techniką makramy miały styczność po raz pierwszy. Aby zachęcić dzieci do zajęć i wprowadzić je “w świat sznurków”, na początku odbyła się praktyczna prezentacja połączona z ćwiczeniami sensorycznymi i zabawą w skojarzenia. Dzieci miały możliwość wyboru kolorów sznurków, mogły dowolnie komponować swoje ulubione barwy.
Podczas warsztatów dzieci wykonywały dwa przedmioty: breloczek “ważka” oraz brelok z koralikiem. Program warsztatów został tak zaprojektowany, aby po każdych zajęciach dzieci wychodziły z własnoręcznie wykonanym przedmiotem. W każdej klasie wszyscy uczniowie ukończyli pracę.
Projekt "Edukacja Manualna" w IBE
Grupy, w których odbywały się zajęcia, były bardzo zróżnicowane. Część dzieci z uwagi na swoje indywidualne potrzeby uczęszcza na dodatkowe zajęcia wspierające ich rozwój. Projekt "Edukacja Manualna" został stworzony dla wszystkich dzieci w wieku 7-10 lat, również dla tych które potrzebują dodatkowego wsparcia w rozwoju motoryki małej, socjalizacji czy koncentracji.
Celem warsztatów było sprawdzenie przez autorki projektu, jak w realnych warunkach będą sprawdzały się przygotowane dla dzieci prace manualne z makramy, jakie potrzeby przejawiają uczniowie i jakie mają możliwości. Na podstawie obserwacji i konsultacji z współpracującymi nauczycielami można stwierdzić, że istnieje duża potrzeba zajęć manualnych, które są dodatkową formą rozwijającą koordynację oko-ręka, pracę rąk, zręczność, precyzję chwytu. Autorki projektu zaproponowały rozwój uczniów poprzez ciekawą formę zajęć, które będą dostępne dla wszystkich chętnych dzieci i ich opiekunów na kanale YT w filmikach instruktażowych.