bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

EFC baner nagroda ico

IV edycja konkursu o Nagrodę im. prof. Romana Czerneckiego

Nagroda im. prof. Romana Czerneckiego przyznawana jest w trzech kategoriach - publicystycznej, naukowej i specjalistycznej. Zgłoszenia przyjmowane są do 30 czerwca br. Więcej
digita workshop

Path2Integrity: przetwarzanie danych osobowych w badaniach naukowych

Zaprasza studentów wszystkich kierunków na interaktywny warsztat online poświęcony rzetelności badawczej, organizowany w ramach projektu Path2Integrity. Uczestnicy spotkania otrzymają międzynarodowy certyfikat uczestnictwa podpisany przez przedstawicieli Komisji Europejskiej.  Więcej
Mask Group 332x

IBE uczestnikiem międzynarodowego projektu TRANSVAL-EU

Instytut Badań Edukacyjnych dołączył do międzynarodowego projektu TRANSVAL-EU. We współpracy z instytucjami z całej Europy zaprojektuje rozwiązania dotyczące kwalifikacji transwersalnych (przekrojowych). Więcej
innoform ico

IBE partnerem konferencji INNOFORM

Już 20 kwietnia br. rozpoczyna się największa w Polsce konferencja dedykowana branży narzędziowo-przetwórczej. Podczas trzech dni wypełnionych spotkaniami i dyskusjami nie zabraknie także tematów związanych ze Zintegrowanym Systemem Kwalifikacji. Więcej
grafika 100 1001

Konkursy na stanowiska nauczycieli w Szkole Europejskiej w Brukseli i w Luksemburgu

Minister Edukacji i Nauki ogłosił konkursy na kandydatów na stanowiska w Szkołach Europejskich. Więcej
fot kk 2

Halo, tu Ziemia! Rozmowa z Katarzyną Kalinowską-Sinkowską o nauce, fake newsach i pożytkach z wątpliwości

Obserwujemy wysyp fake newsów i teorii, które doskonale udają dyskurs naukowy, opakowane są w pseudonaukowy język i podają spreparowane lub anegdotyczne dowody, które imitują dowody naukowe – mówi dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska, ekspertka Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej

Ekspertka IBE zbada doświadczanie bezsensu w szkole

Jak podstawowi aktorzy życia szkolnego przeżywają sytuacje, w których nie odnajdują sensu? Co sprawia, że dla niektórych szkoła staje się przestrzenią odczuwania bezsensu? Co w czasie edukacji zdalnej jest odczuwane przez uczniów i nauczycieli jako bezsensowne? To tylko niektóre pytania badawcze, na które odpowiedzi poszuka dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska, badaczka i ekspertka Instytutu Badań Edukacyjnych.

Tematem badań będzie doświadczanie bezsensu w szkole przez uczniów i nauczycieli, a główny problem badawczy określa pytanie o miejsce, jakie w ich światach przeżywanych zajmują poczucie bezsensu własnych działań (tego, co robią w ramach obowiązków szkolnych lub zawodowych) oraz odczuwanie bezsensowności zasad funkcjonowania systemu szkolnego.

Doświadczanie bezsensu w szkole. Badania mikropraktyk edukacyjnych

Ramę teoretyczną badania będzie stanowić fenomenologia społeczna i symboliczny interakcjonizm. Badania będą mieć charakter jakościowy, wykorzystają metody wywiadu pogłębionego, autoetnografii, analizy fenomenologicznej.

Katarzyna Kalinowska Sinkowska

Dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska przedmiotem badań uczyni przekonania, emocje i interakcje, które kształtują mikropraktyki edukacyjne związane z uczęszczaniem do szkoły i wykonywaniem pracy nauczyciela.

Badaczka skupi się na praktykach, które – z jednej strony – wytwarzają lub wzmacniają w ludziach poczucie braku sensu, a z drugiej – są próbą ucieczki, zwalczania, niwelowania poczucia bezsensu edukacji i szkoły. Pierwsza grupa praktyk obejmuje działania, które wywołują w jednostce pytanie „po co ja to robię?” i wątpliwość, czy dane działanie ma jakikolwiek sens (siedzenie na nudnej lekcji, wykonywanie pracy niepotrzebnej w odczuciu podmiotu, nauka w modelu „zakuj, zdaj, zapomnij” itd.). Drugi typ praktyk skoncentrowany jest na podejmowaniu działań zaradczych wobec poczucia bezsensu (np. chodzenie na wagary, sposoby „zabijania” lekcyjnej nudy).

Działanie badawcze może być w całości zrealizowane w trybie online, jeśli sytuacja epidemiczna nie pozwoli na tradycyjną formę badań.

Badania pilotażowe zostaną sfinansowane ze środków przyznanych w czwartej edycji konkursu MINIATURA, organizowanego przez Narodowe Centrum Nauki.

Ministerstwo Edukacji NarodowejMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small