Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (CEDEFOP) opublikowało analizę dotyczącą mobilności w kształceniu zawodowym w Polsce, przygotowaną przez ekspertki IBE Roksanę Pierwieniecką i Olgę Wasilewską.
Autorki publikacji “International mobility in apprenticeships: focus on long-term mobility: Poland” są także członkiniami zespołu Refernet Polska, projektu i sieci instytucji, których celem jest zbieranie informacji i monitorowanie zmian w obszarze kształcenia i szkolenia zawodowego (VET) w krajach członkowskich Unii Europejskiej.
Mobilność i kształcenie zawodowe
Komisja Europejska w ostatnich latach dąży do zwiększenie udziału osób kształcących się zawodowo w programach mobilność międzynarodowej typu Erasmus+. Szczególnym przedmiotem zainteresowania KE jest mobilność długoterminowa (powyżej 90 dni) i mobilność osób pobierających naukę zawodu bezpośrednio u pracodawcy – w Polsce do tej grupy można zaliczyć tzw. młodocianych pracowników.
W broszurze „International mobility…” analizowane są obie te kwestie. Zaprezentowano w niej dane na temat mobilności międzynarodowej uczniów szkół zawodowych. W Polsce uczniowie biorą udział prawie wyłącznie w krótkoterminowych praktykach zagranicznych. Analizowanych jest szereg czynników mających wpływ na tę sytuację i na potencjalne wyjazdy młodocianych pracowników. Zarówno regulacje dotyczące kształcenia zawodowego (duże znaczenie kształcenia ogólnego), jak i specyfika organizacji pracy szkoły, a także czynniki związane z kwestiami społecznymi czy rynkiem pracy (w tym charakterystyka pracodawców oferujących przygotowanie zawodowe) nie sprzyjają długoterminowym wyjazdom uczniów na praktyki zagraniczne. Pomysły zwiększania mobilności długoterminowych jako jeden z priorytetów KE w obszarze kształcenia zawodowego wydaje się więc nie przystawać do obecnych rozwiązań i sytuacji w Polsce.
Analiza została opublikowana w cyklu raportów tematycznych, regularnie publikowanych przez CEDEFOP i dostępna jest w na stronie Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego.