15 października dobiegła końca kampania społeczna “Dni uczenia się dorosłych”, wspierająca osoby dorosłe w kształtowaniu i rozwijaniu nawyku uczenia się przez całe życie. Jako oficjalny partner wydarzenia w kampanię zaangażowany był także Instytut Badań Edukacyjnych.
“Dni uczenia się dorosłych” to kampania społeczna, której pierwsza edycja odbyła się już w latach 80. Od tamtej pory organizowana jest cyklicznie pod egidą UNESCO, jako Adults Learner’s Week lub Festival of Learning. Jaki jest cel kampanii? Przede wszystkim wykazanie, że kształcenie się przez całe życie jest w dzisiejszych realiach gospodarczych nie tylko konieczne, ale też może zmienić życie człowieka na lepsze. Tegoroczna polska edycja odbyła się pod honorowym patronatem Polskiego Komitetu ds. UNESCO. Wśród instytucji i organizacji współpracujących przy przygotowaniu i prowadzeniu kampanii znalazły się m.in. IBE, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, PARP, FRSE oraz KRASP. Zaangażowanie Instytutu w akcję polegało przede wszystkim na wsparciu organizacyjnym i komunikacyjnym. Jednym z członków rady “Dni uczenia się dorosłych” została także Katarzyna Wielguszewska, ekspertka IBE ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Uczenie się przez całe życie z Funduszami Europejskimi
Jedną z imprez, które odbyły się w ramach kampanii była organizowana przez Małopolską Agencję Rozwoju Regionalnego (MARR) konferencja “Uczenie się przez całe życie - wspólnie z Funduszami Europejskimi”. W ramach zawartego niedawno z MARR porozumienia partnerem wydarzenia został Instytut Badań Edukacyjnych. Konferencja odbyła się 9 października w kompleksie konferencyjnym stadionu Cracovia w Krakowie. IBE reprezentowane było przez doradców regionalnych IBE ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, Annę Kidę i Ewę Nieć, które poprowadziły warsztat pod tytułem “Kwalifikacje szyte na miarę – jak pracodawcy i pracownicy mogą modelować rynek pracy dzięki FE”.
Zintegrowany System Kwalifikacji
Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK) to odpowiedź na zmiany zachodzące na rynku pracy i w gospodarce. Ma służyć podniesieniu poziomu kapitału ludzkiego w Polsce poprzez opisanie, uporządkowanie i zebranie różnych kwalifikacji w jednym, powszechnie dostępnym rejestrze – Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji. Jak pokazują doświadczenia innych krajów europejskich, wprowadzenie podobnych rozwiązań skutkuje wzrostem liczby osób zainteresowanych formalnym potwierdzeniem swoich kompetencji oraz podnoszeniem kwalifikacji. Skorzystają więc na tym wszyscy: pracownicy, pracodawcy oraz różne organizacje branżowe.
Koordynacją prac i wsparciem merytorycznym w zakresie wdrażania systemu zajmuje się Instytut Badań Edukacyjnych, na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej realizując cztery pozakonkursowe projekty związane z ZSK.