Streszczenie
W artykule naszkicowano, na podstawie analizy literatury przedmiotu, niemiecki dyskurs na temat uczenia się nieformalnego. Obejmuje on m.in. zagadnienia związane z metodologią badań nad uczeniem się nieformalnym, przegląd badań empirycznych na temat uczenia się nieformalnego w różnych fazach życia (w wieku dziecięcym, w okresie dorastania czy starości), w instytucjach (np. szkoła, uniwersytet, organizacje społeczne, muzea, centra nauki) oraz w wolontariacie i cyberprzestrzeni. W perspektywie andragogicznej coraz większą uwagę badaczy przyciąga problematyka ekskluzji i inkluzji społecz- nej, w szczególności motywacja do uczenia się i aspiracje edukacyjne jednostek, których zróżnicowanie, uwarunkowane pochodzeniem społecznym, w rozstrzygający sposób przesądza o nierówności szans i karier edukacyjnych. Ponadto niemieccy badacze eksplorują w kontekście uczenia się nieformalnego znaczenie sieci społecznych i stylów życia, charakterystycznych dla przedstawicieli poszczególnych grup społecznych.
DOI: 10.24131/3724.240304
Informal learning in German scientific discourse. Andragogical perspective
Abstract
The article outlines the German discourse on informal learning based on an analysis of the literature on the subject. It includes, among others, issues relating to the methodology of research on informal learning, a review of the empirical research on informal learning in different phases of human life (childhood, adolescence or old age), in institutions (e.g. school, university, social organizations, museums, research centers) as well as in volunteering and cyberspace. From the andragogical perspective, researchers are increasingly interested in the issues of social exclusion and inclusion, particularly in the motivation to learn and the educational aspirations of individuals whose diversity, conditioned by social origin, decisively determines the inequality of educational opportunities and careers. In addition, German researchers are exploring the importance of social networks
and lifestyles characteristic of certain social groups in the context of informal learning.