This paper examines the significance of intensive training, manifested through participation in extracurricular activities during primary and secondary school, on the engagement in formal and nonformal educational activities in adulthood.
To delve into the mechanism of this influence, the theoretical framework of the dualstep model was employed. We demonstrate that participation in these activities impacts non cognitive aspects, which contribute to the achievement of success markers (educational attainment and occupational position), subsequently fostering adult learning. The hypotheses were tested and confirmed using structural equation modeling (SEM) on data obtained from a nationwide random sample of the Polish adult population.
Streszczenie
W artykule przeanalizowano znaczenie intensywnego treningu w postaci uczestnictwa w zajęciach dodatkowych w okresie szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły średniej, dla podejmowania aktywności edukacyjnych w życiu dorosłym. W celu zgłębienia mechanizmu tego oddziaływania, wykorzystano teoretyczne podstawy modelu transferu. W tekście potwierdzono hipotezy, że uczestnictwo aktywnościach dodatkowych oddziałuje na kształtowanie poza kognitywnych kompetencji, które przyczyniają się do osiągnięcia wskaźników sukcesu, w postaci wyższego wykształcenia i wysokiej pozycji zawodowej, a następnie sprzyjają uczeniu się w dorosłości. Hipotezy sprawdzono i potwierdzono za pomocą modelu analizy strukturalnej (SEM) na podstawie danych z ogólnopolskiego badania sondażowego pn. “Uczenie się dorosłych Polaków”.