Tekst łatwy do czytania

Wczesne objawy spektrum autyzmu – przegląd badań

  Pobierz plik PDF

ASD należy do powszechnych zaburzeń rozwojowych i charakteryzuje się nieprawidłowościami jakościowymi we wzajemnych interakcjach społecznych, komunikacji oraz ograniczonymi, powtarzającymi się zainteresowaniami i zachowaniami. Do tej pory w Polsce wiedza na temat bardzo wczesnych objawów ASD jest niewielka, dlatego przeciętny wiek zdiagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu to około 3 r.ż. Tak późna diagnoza zaprzepaszcza szansę na podjęcie działań z zakresu wczesnej interwencji.

Niniejszy artykuł jest próbą syntetycznego opisu najczęściej występujących objawów ASD w pierwszych latach życia dziecka. Ze względu na różnorodność pierwszych sygnałów pojawiających się w określonym wieku dziecka, w pierwszej kolejności skupiono się na tych, które obserwujemy od urodzenia do 12. m.ż., a następnie przybliżono te pojawiające się od 1. do 3. r.ż. Całość zamykają dwie tabele, które mogą stanowić podsumowanie i usystematyzowanie opisywanych objawów.

Najnowsze artykuły

Resilience edukacyjna, czyli kilka refleksji i analiz teoretycznych na temat „odpornych” uczniów, nauczycieli i szkół

  • Karol Konaszewski, Sebastian Binyamin Skalski-Bednarz, Janusz Surzykiewicz

Rola cech indywidualnych w wyborze strategii uczenia się języków obcych osób dwu- i wielojęzycznych

  • Mateusz Jan Dudka, Grażyna Krasowicz-Kupis

Skuteczność programów wzmacniających odporność psychiczną (resilience) w świetle syntezy badań eksperymentalnych

  • Łukasz Szwejka, Mirosław Rewera, Piotr T. Nowakowski

Nieobecności szkolne a szanse na edukacyjny sukces

  • Aleksandra Jasińska-Maciążek, Roman Dolata