Wokół edukacji moralnej w Polsce na tle doświadczeń i tendencji anglosaskich

  Pobierz plik PDF

Autor poświęcił tekst zagadnieniu miejsca edukacji moralnej w agendzie oświatowej w Polsce, w tym w literaturze naukowej. Opisuje dynamikę debaty wokół tej kwestii, znaczeń, jakie są jej nadawane, ciągłości versus nieciągłości w podejściu do niej. Wysuwa hipotezę mówiącą o tym, że zagadnienie wychowania moralnego/edukacji moralnej po 1990 r.
nie uzyskało wysokiego miejsca w agendzie oświatowej. Wynika to przynajmniej z dwóch czynników:
(1) braku historycznej ciągłości w obecności tego wymiaru wychowania/kształcenia w oświacie, a także w życiu publicznym w kształcie, jaki miało on miejsce w krajach zachodnich oraz (2) niestandardowego ukształtowania problematyki moralnej w oświacie (silne przenikanie z problematyką religijną i narodowo-niepodległościową).

Najnowsze artykuły

Teaching forgiveness: Exploring psychoeducational and therapeutic strategies to foster well-being

  • Sebastian Binyamin Skalski Bednarz, Loren L. Toussaint, Jon R. Webb

Uwarunkowania gotowości nauczycieli do doskonalenia własnych kompetencji moralnych

  • Agnieszka Buczak, Izabella Maria Łukasik

Skuteczność zastosowania wirtualnej rzeczywistości (VR) w szkoleniach wysokościowych

  • Michał Kędra, Rafał Muda, Paweł Rosiński

The opinions of adolescents on the methodics of religious education in Poland

  • Marta Buk-Cegiełka, Helena Słotwińska, Janusz Mariański, Paweł Mąkosa, Radosław Rybarski

Fear of taking math exams in the time of COVID-19

  • Jolanta Perek-Białas, Paweł Grygiel, Roman Dolata, Paulina Skórska