Tekst łatwy do czytania

Wokół edukacji moralnej w Polsce na tle doświadczeń i tendencji anglosaskich

  Pobierz plik PDF

Autor poświęcił tekst zagadnieniu miejsca edukacji moralnej w agendzie oświatowej w Polsce, w tym w literaturze naukowej. Opisuje dynamikę debaty wokół tej kwestii, znaczeń, jakie są jej nadawane, ciągłości versus nieciągłości w podejściu do niej. Wysuwa hipotezę mówiącą o tym, że zagadnienie wychowania moralnego/edukacji moralnej po 1990 r.
nie uzyskało wysokiego miejsca w agendzie oświatowej. Wynika to przynajmniej z dwóch czynników:
(1) braku historycznej ciągłości w obecności tego wymiaru wychowania/kształcenia w oświacie, a także w życiu publicznym w kształcie, jaki miało on miejsce w krajach zachodnich oraz (2) niestandardowego ukształtowania problematyki moralnej w oświacie (silne przenikanie z problematyką religijną i narodowo-niepodległościową).

Najnowsze artykuły

Resilience edukacyjna, czyli kilka refleksji i analiz teoretycznych na temat „odpornych” uczniów, nauczycieli i szkół

  • Karol Konaszewski, Sebastian Binyamin Skalski-Bednarz, Janusz Surzykiewicz

Rola cech indywidualnych w wyborze strategii uczenia się języków obcych osób dwu- i wielojęzycznych

  • Mateusz Jan Dudka, Grażyna Krasowicz-Kupis

Skuteczność programów wzmacniających odporność psychiczną (resilience) w świetle syntezy badań eksperymentalnych

  • Łukasz Szwejka, Mirosław Rewera, Piotr T. Nowakowski

Nieobecności szkolne a szanse na edukacyjny sukces

  • Aleksandra Jasińska-Maciążek, Roman Dolata