Konieczność łączenia tradycyjnych zadań specjalistów i specjalistek szkolnych (jak np. ocena, interwencje indywidualne) z nowymi zadaniami (np. konsultacje, współpraca interdyscyplinarna i udział w zespołach, przywództwo, rzecznictwo) wynika z pogłębiającej się różnorodności społeczności uczniowskich oraz z dużej skuteczności działań proaktywnych (np. uniwersalnego projektowania w edukacji; zob. King-Sears i in., 2023). W realizowanym projekcie zasoby nauczycieli specjalistów i nauczycielek specjalistek w zakresie kompetencji
i właściwości sprzyjających realizowaniu praktyk włączających stanowiły przedmiot badań podłużnych (pretest–posttest). Innymi słowy, pomiar wybranych konstruktów opisujących podejście nauczycieli i nauczycielek do idei włączania oraz ich zasoby kompetencyjne odbywał się na początku i na końcu realizacji projektu. Pobierz (plik PDF)
Profil absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych – ruszają konsultacje!
Instytut Badań Edukacyjnych (IBE-PIB) zaprasza do udziału w konsultacjach pierwszej wersji profilu absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych. Dokument powstał w oparciu o rozmowy z przedstawicielami szkół, szkolnictwa wyższego oraz...
Nowy raport IBE PIB: Kompetencje kluczem do sukcesu na rynku pracy – wyniki badania PIAAC 2023
W szybko zmieniającym się świecie kompetencje dorosłych stają się kluczowym zasobem – zarówno dla indywidualnych szans zawodowych, jak i dla całej gospodarki. Przedstawiamy raport tematyczny pt. „Umiejętności na polskim rynku pracy”,...
Jak ocenianie może motywować uczniów do nauki? - podsumowanie seminarium metodyczno-naukowego w Poznaniu
Wydarzenie zgromadziło ekspertów od nauczania i oceniania, dyrektorów, nauczycieli, którzy podczas prelekcji, dyskusji i rozmów omawiali kwestię oceniania w polskiej szkole.
Polska dołączyła do Międzynarodowego Badania Kompetencji Społecznych i Emocjonalnych (SSES)
Badanie SSES prowadzone jest przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) i ma na celu ocenę poziomu kompetencji społecznych i emocjonalnych dzieci w wieku szkolnym, a także identyfikację czynników szczególnie istotnych z...