Konieczność łączenia tradycyjnych zadań specjalistów i specjalistek szkolnych (jak np. ocena, interwencje indywidualne) z nowymi zadaniami (np. konsultacje, współpraca interdyscyplinarna i udział w zespołach, przywództwo, rzecznictwo) wynika z pogłębiającej się różnorodności społeczności uczniowskich oraz z dużej skuteczności działań proaktywnych (np. uniwersalnego projektowania w edukacji; zob. King-Sears i in., 2023). W realizowanym projekcie zasoby nauczycieli specjalistów i nauczycielek specjalistek w zakresie kompetencji
i właściwości sprzyjających realizowaniu praktyk włączających stanowiły przedmiot badań podłużnych (pretest–posttest). Innymi słowy, pomiar wybranych konstruktów opisujących podejście nauczycieli i nauczycielek do idei włączania oraz ich zasoby kompetencyjne odbywał się na początku i na końcu realizacji projektu. Pobierz (plik PDF)
Prezentacja Profilu dla szkół średnich. Trwają zapisy na webinar
Zapraszamy na ostatnie spotkanie online poświęcone Profilowi absolwenta i absolwentki dla szkół ponadpodstawowych. Webinar rozpocznie się 30 czerwca o godz. 16.30.
Konkurs MEN na studia podyplomowe dla przyszłych nauczycieli zawodów
Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło konkurs na organizację studiów podyplomowych przygotowujących do pracy nauczyciela w kształceniu zawodowym. To szansa na zdobycie nowych kwalifikacji i praktycznego doświadczenia.
Przewodnik dla uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi
Wybór szkoły ponadpodstawowej to jeden z najważniejszych momentów w życiu młodej osoby. Dlatego eksperci IBE PIB przygotowali kompleksowy przewodnik z myślą o uczniach, ich rodzicach oraz nauczycielach.
Wyniki międzynarodowego badania TALIS poznamy w październiku
Badanie TALIS dostarcza rzetelnych danych, które pomagają lepiej zrozumieć sytuację nauczycieli oraz potrzeby szkół. Zyskamy tym samym wiedzę, która pozwoli wspierać szkoły, nauczycieli i uczniów.