Instytut Badań Edukacyjnych łączy się myślami z osobami i środowiskami dotkniętymi skutkami powodzi. Udostępniamy pakiet materiałów do przeprowadzenia zajęć wychowawczych. Został on zbudowany w taki sposób, że wiele wskazówek dotyczących radzenia sobie w kryzysie może być wykorzystanych nie tylko przez dzieci i młodzież, ale również przez osoby dorosłe.
Nauczyciele na terenach objętych powodzią, sami w trudnej sytuacji, stają przed szczególnym wyzwaniem dotyczącym udzielenia wsparcia swoim uczniom i uczennicom. Przekazujemy pakiet materiałów do przeprowadzenia zajęć wychowawczych. Został on zbudowany w taki sposób, że wiele wskazówek dotyczących radzenia sobie w kryzysie może być wykorzystanych nie tylko przez dzieci i młodzież, ale również przez osoby dorosłe. Zachęcamy nauczycieli, aby, zapoznając się z materiałami, myśleli również o wzmacnianiu własnego poczucia dobrostanu. W samolocie dorosły zakłada maskę tlenową najpierw sobie, potem dziecku – warto skorzystać z tej wiedzy. Trzeba najpierw zaopiekować się własnymi emocjami i myślami, spróbować ustabilizować.
Informacje o powodzi są obecne wszędzie. Uczniowie słuchają, obserwują i wyczuwają napięcie dorosłych. Natomiast ich możliwości adaptacyjne są mniejsze. Właśnie dlatego nie powinni zostawać sami ze swoimi myślami i emocjami. Ważne jest, żeby stworzyć dogodną atmosferę do spokojnej rozmowy, odpowiadać na ich pytania i wątpliwości, podzielić się strategiami radzenia sobie w kryzysie. Istotne jest, żeby rozumieć, że w sytuacji silnego stresu uczniowie mogą pod wpływem emocji być rozdrażnieni, rozkojarzeni, mogą mieć obniżoną samoocenę oraz słabsze możliwości koncentracji uwagi i przyswajania wiedzy. Mogą wybuchać płaczem, złością lub wycofywać się z relacji i aktywności. To wszystko są normalne reakcje na bardzo trudną sytuację, przez którą możecie pomóc im przejść. Co więcej – możemy pomóc im zbudować nowe kompetencje związane z radzeniem sobie w kryzysie.
Mamy świadomość, że w związku z sytuacją powodziową w kilkuset przedszkolach i szkołach zawieszono zajęcia. Część uczniów i uczennic wraz z rodzinami została ewakuowana poza miejsca swojego zamieszkania, a więc także poza rejon, w którym się uczą. Część natomiast nadal przychodzi do szkoły na zajęcia. Dlatego przygotowane materiały zakładają możliwość wykorzystania ich w różny sposób. Materiały nadają się do pracy w grupach mieszanych, gdzie znajdą się uczniowie z rejonów dotkniętych powodzią, i ci którzy znają sytuację jedynie z mediów.
Warto pamiętać, że uczniowie i uczennice mają różne predyspozycje osobiste do radzenia sobie w sytuacjach trudnych. Czasem dziecko czy młody człowiek z obiektywnie mniej zagrożonego terenu może mocniej przeżywać sytuację niż uczeń z obszaru bezpośrednio dotkniętego powodzią. Możemy mieć również do czynienia z nakładaniem się kryzysów w życiu danej osoby (np. do zaburzeń depresyjno-lękowych dołącza się trudna sytuacja związana z powodzią), co powoduje wzmocnienie przeżycia tej sytuacji przy jednoczesnym osłabieniu mechanizmów radzenia sobie z nią. Dlatego uważna, spokojna obserwacja i rozmowa będą kluczowe dla udzielania wsparcia psychospołecznego uczniom i uczennicom.
Materiał przygotowany przez zespół projektu „Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży” Instytutu Badań Edukacyjnych.
ABC wspierania dzieci w obliczu klęski żywiołowej
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie