W dniach 1–6 marca 2020 w Belgradzie odbyło się spotkanie krajowych koordynatorów badania PIRLS, które w Polsce realizowane jest przez Instytut Badań Edukacyjnych. Polskę reprezentowały: Joanna Kaźmierczak oraz ekspertki w zakresie języka polskiego, Wioleta Dobosz-Leszczyńska i Kinga Białek.
Spotkanie było poświęcone szkoleniu liderów kodowania oraz szczegółowej analizie zasad oceniania odpowiedzi na pytania otwarte testu pilotażowego PIRLS 2021, który od marca jest realizowany we wszystkich krajach uczestniczących w badaniu.
Kolejne spotkanie koordynatorów krajowych odbędzie się w sierpniu br. w Warszawie.
Czym jest badanie PIRLS?
Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu (PIRLS) na świecie koordynowane jest przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych IEA z siedzibą w Amsterdamie, a w Polsce – przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Przedmiotem pomiaru jest czytanie pod względem doświadczenia literackiego (czytanie tekstów literackich) oraz czytanie w celu uzyskania informacji (czytanie tekstów użytkowych). W badaniu udział biorą dziesięciolatki – w naszym kraju są to uczniowie czwartych klas szkół podstawowych.
Badanie odbywa się od 2001 roku. Polska wzięła w nim udział trzykrotnie – w 2006, 2011 i 2016 roku.
W badaniu biegłości w czytaniu PIRLS 2016 polscy czwartoklasiści zajęli 6. miejsce wśród uczniów z 50 krajów całego świata.
Średni wynik polskich dzieci wyniósł 565 punktów i był istotnie wyższy od średniej międzynarodowej. Co ważniejsze, różnice między średnimi Polski oraz sześciu innych krajów i regionów były nieistotne statystycznie. Można więc powiedzieć, że Polska wraz z sześcioma innymi krajami ustąpiła tylko Rosji i Singapurowi.
Z raportu podsumowującego PIRLS 2016 wynika, że Polscy uczniowie radzą sobie równie dobrze z tekstami literackimi, jak i użytkowymi. Lepiej radzą sobie z interpretowaniem i ocenianiem tekstu niż z wyszukiwaniem informacji i bezpośrednim wnioskowaniem.
Więcej na temat badania PIRLS oraz raport z ostatniej jego edycji można znaleźć na stronie PIRLS 2016.