W ramach seminarium naukowego IBE gościliśmy Kristófa Velkeya, węgierskiego badacza zajmującego się analizą wyników PISA w powiązaniu ze zmianami w polskim systemie oświaty.
Kristóf Velkey, związany z Eötvös Loránd University w Budapeszcie, przedstawił prezentację pod tytułem „Reforms and change processes behind the Polish PISA improvement between 2000 and 2012”, która stanowiła wstęp do rozmowy na temat wyników polskiej młodzieży w badaniu PISA i zmian w polskiej edukacji na przestrzeni kilkunastu lat.
Badanie PISA (Programme for International Student Assessment, czyli Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) realizowane jest przez międzynarodowe konsorcjum pod nadzorem OECD (Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju) i przedstawicieli krajów członkowskich. Jest to największe międzynarodowe badanie umiejętności uczniów na świecie, realizowane co 3 lata we wszystkich krajach członkowskich OECD, a także w kilkudziesięciu innych. Polska uczestniczy w nim od samego początku, czyli od roku 2000. Od 2013 roku, decyzją Ministerstwa Edukacji Narodowej, badanie w naszym kraju przeprowadzane jest przez Instytut Badań Edukacyjnych.
W porównaniu z poprzednią edycją badania polscy uczniowie w PISA 2018 osiągnęli lepsze wyniki we wszystkich badanych obszarach: rozumienia czytanego tekstu, rozumowania matematycznego i rozumowania w naukach przyrodniczych. W tych trzech dziedzinach wyniki polskich piętnastolatków są powyżej średniej dla krajów OECD i lokują ich w światowej czołówce. Najlepsze wyniki w badaniu osiągnęli uczniowie z 4 regionów Chin, Hongkongu, Singapuru i Makao. W badaniu PISA 2018 wzięło udział ponad 660 tys. uczniów z 79 krajów i regionów świata.
Rozpoczęła się już rekrutacja szkół do pierwszego etapu badania PISA 2021, który będzie realizowany od 16 marca do 3 kwietnia 2020 roku. Weźmie w nim udział 50 szkół ponadpodstawowych z województw: lubelskiego, łódzkiego i śląskiego. W każdej szkole w badaniu będą uczestniczyć wylosowani uczniowie urodzeni w 2004 roku.