Bilans zmian instytucjonalnych. Polska oświata w okresie transformacji to raport Instytutu Badań Edukacyjnych podsumowujący reformy instytucjonalne, jakie zaszły w polskiej oświacie między 1989 a 2015 rokiem. Dotyczy to zarówno decentralizacji oświaty i przekazaniu jej w zarządzanie samorządom, zmiany sytuacji nauczycieli, jak i wprowadzeniu nowych mechanizmów koordynujących prace szkół.

8 grudnia 2015 r. w Instytucie Badań Edukacyjnych w Warszawie odbędzie się seminarium „Tworzenie kwalifikacji w obszarze zarządzania odpadami sprzętu elektrycznego i elektronicznego”.

Jak zmienić polską szkołę – wykład podsumowujący 5 lat badań IBE dr hab. Michała Federowicza. Główne wnioski, jakie płyną z badań Instytutu, są bardzo spójne. Czy chodzi o polski, matematykę, czy kompetencje komputerowe. Tymi metodami działania więcej nie osiągniemy. Polska szkoła nie jest wcale zła, ale wymaga kilku zmian.

Samorządowcy praktycy, naukowcy oraz dyrektor CKE dyskutowali o tym, po co są badania edukacji, jaki mają walor praktyczny, do czego się je wykorzystuje i na jakie badania najchętniej wydaliby pieniądze. Jest ciekawie, mądrze i dowcipnie. Debata miała miejsce podczas konferencji Badania dla edukacji, podsumowującej pięć lat projektu Entuzjaści edukacji.

Uczniowie twierdzą, że w pracy nauczyciela nie daje się do końca być sprawiedliwym (51%). 36% potwierdza, że uczniowie zwykle nie są uczciwi wobec nauczycieli. Nieco ponad 24% badanych uczniów uważa, że ludziom można ufać w większości sytuacji; 26% nie zgadza się, że uczniom można zostawiać dużo swobody na ich własne decyzje; 43% wskazuje, że ludzie bez kontroli nie postępowaliby uczciwie.

Bezrobocie młodzieży i słaba motywacja do uczenia się to główne zagadnienia, które zostaną poruszone na I Forum Nowej Edukacji - odbędzie się ono w dniach 30.11-1.12.2015 r. w Centrum Nauki Kopernik. Imprezę organizowaną przez Centrum Innowacyjnej Edukacji patronatem merytorycznym objął m.in. Instytut Badań Edukacyjnych.

„Między przedmiotami. Czy szkoła może przygotować do studiów międzyobszarowych?” – na ten temat 4 i 5 listopada br. w Warszawie dyskutowali eksperci, w tym przedstawiciel IBE Urszula Poziomek. Celem konferencji było zachęcenie do debaty na temat możliwości szkolnego przygotowania do edukacji uniwersyteckiej organizowanej w formie studiów międzyobszarowych.

Jak wypadli polscy gimnazjaliści w badaniu umiejętności historycznych? Jak z nimi pracować, żeby jak najlepiej kształtować te umiejętności? Poniżej prezentujemy raport z badania oraz atrakcyjny poradnik z gotowymi zadaniami.

60% uczniów wie, w którym roku Polska odzyskała niepodległość, a prawie 77% gimnazjalistów wie, że świętujemy to 11 listopada. Młodzież interesuje się historią, 53% lubi słuchać o historii XX wieku, ponad 70% lubi oglądać rodzinne pamiątki odnoszące się do historii, ale uczniowie mają problemy z chronologią i odczytywaniem symboli. O kompetencjach historycznych gimnazjalistów i postawach młodzieży wobec historii najnowszej opowiedzieli na konferencji prasowej 10 listopada eksperci z Pracowni Historii IBE.

NASZE BADANIA