W poradniku „Chat GPT w szkole. Szanse i zagrożenia” odpowiadaliśmy na pytania dotyczące istoty sztucznej inteligencji i jej zastosowań w edukacji. Omawialiśmy szczegółowo narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję, przedstawiliśmy ChatGPT i analizowaliśmy jego wpływ na proces nauczania. Dodatkowo zwróciliśmy uwagę na kluczowe elementy pracy pedagogicznej z wykorzystaniem bota.
Wyzwania dla współczesnej szkoły
Od tego czasu wiele się zmieniło w związku z dynamicznym rozwojem zaawansowanych modeli językowych. Dlatego też postanowiliśmy wydać kolejny poradnik „Do czego AI nie służy” skupiający się na modelach językowych. Dokument ten wychodzi naprzeciw zmieniającej się rzeczywistości i potrzebom edukacyjnym.
W dzisiejszym świecie jedyną stałą wydaje się nieustanna zmiana. Kompetencje, które nabywamy w szkole i życiu dorosłym, dezaktualizują szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Zjawisko to wynika z gigantycznego przyrostu nowych informacji w krótkim czasie. Stąd też naszym celem jest zrozumienie, które kompetencje stają się kluczowe w kontekście szybko zmieniających się realiów edukacyjnych.
Sztuczna inteligencja a kreatywność
Według modelu 4K kluczowymi umiejętnościami są: kreatywność, komunikacja, krytyczne myślenie i kooperacja. Kreatywność była dotychczas uznawana za kompetencję typowo ludzką, ale jej definicja, w związku z rozwojem badań nad generatywną sztuczną inteligencją, znów staje się przedmiotem debaty, również w kontekście edukacyjnym.
W przewodniku „Do czego AI nie służy” zastanawiamy się nad kreatywnością dużych modeli językowych, analizujemy etyczno-moralne aspekty korzystania z nich oraz prezentujemy wskazówki dla nauczycieli. Ostatni rozdział skupia się na przykładach niepożądanych zachowań użytkowników AI w szkole oraz definiuje zagrożenia związane z wdrażaniem rozwiązań AI w edukacji.
Podręcznik dostępny jest tutaj.