Tekst łatwy do czytania

Jak sprawić, żeby edukacja była dostępna dla wszystkich? - IBE PIB na konferencji poświęconej edukacji włączającej

Konferencja „Let’s make inclusion happen! Inclusive education for a fair, resilient and competitive EU” już za nami. To międzynarodowe wydarzenie poświęcone edukacji włączającej zostało zorganizowane w ramach prezydencji Polski w Radzie UE, a Instytut Badań Edukacyjnych był jego partnerem.

Spotkanie zgromadziła grono międzynarodowych ekspertów, decydentów, praktyków i interesariuszy z krajów Unii Europejskiej, którzy mieli okazję dyskutować o szeroko pojętej edukacji włączającej: związanych z wprowadzaniem jej trudnościach, wyzwaniach oraz najlepszych rozwiązaniach.

Wydarzenie otworzyła Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Joanna Mucha, podkreślając, że:

„Edukacja włączająca nie jest luksusem - to konieczność. Poprzez edukację włączającą tworzymy społeczeństwo, w którym każdy uczeń będzie miał szansę na sukces. Chodzi o tworzenie środowiska, w którym wszyscy uczniowie, niezależnie od ich pochodzenia, czują się docenieni i wspierani”.

Przemówienie w części plenarnej wygłosił także dr hab. Maciej Jakubowski, dyrektor Instytut Badań Edukacyjnych. W swoim wystąpieniu „Building evidence to support inclusion-oriented policies” prof. Jakubowski skupiał się na tym, że powinniśmy opierać się na dowodach tworząc polityki nakierowane na edukację włączającą, żeby działania były skuteczne i efektywne. Podkreślał, że wiele z powszechnie znanych i stosowanych w edukacji metod nie ma potwierdzonej skuteczności działania.

„Co się dzieje, kiedy nie mamy dowodów na działanie metody? Dobrym przykładem jest Integracja sensoryczna, stosowana bardzo często i chętnie w naszym kraju. Kiedy pytamy, skąd wiadomo, czy jest skuteczna, często słuchać odpowiedź „Bo widzimy, że działa”. Ale tak naprawdę nie ma żadnych dowodów naukowych na to, że tak faktycznie jest.”

Po części plenarnej przyszedł czas na warsztaty grupowe, w części prowadzone przez ekspertów z IBE PIB.

Inclusive early childhood education and care

Główne wnioski:

  • Działania włączające powinnny rozpoczynaś się jak najwcześniej w życiu dziecka;
  • Edukacja wczesnoszkolna powinna być skupiona na potrzebach dziecka, oparta na zabawie oraz powinna stwarzać sytuacje edukacyjne dostępne dla każdego dziecka, zapewniając im równy rozwój i możliwości edukacyjne;
  • Rodzice i opiekunowie odgrywają ważną rolę w procesie edukacyjnym i powinno się ich włączać w pricesy wspierające rozwój dzieci;
  • Ważna jest międzysektorowa współpraca i koordynacja działań oraz wymiana wiedzy i doświadczenia pomiędzy pracownikami systemu oświaty.

Moderator: prof. UAM dr hab. Magdalena Olempska Wysocka, Liderka zadania 4 w projekcie Wspieranie edukacji dla dzieci i młodzieży.

Panel raportowała Anna Pokrzywa, Specjalista ds. kontaktów z interesariuszami projektu i analiz w projekcie Wspieranie edukacji dla dzieci i młodzieży.

Education in diverse classrooms

Główne wnioski:

  • Nauczyciele powinni regularnie analizować i identyfikować trudności i wyzwania w uczeniu się dziecka, nie opierając się wyłącznie na ocenie specjalistów;
  • Potrzeba wprowadzenia ustandaryzowanego systemu oceny potrzeb ucznia;
  • Informacja zwrotna poiwinna zawierać wskazówki i strategie, jak pokonać trudności oraz budować umiejętności uczenia się;
  • Jednym z codziennych zadań nauczyciela jest wspieranie ucznia w radzeniu sobie z wyzwaniami, które wpływają na jakość edukacji włączającej (kwestie relacji rówieśniczych, sprawiedliwego traktowania, poczucie przynależności).

Moderator: dr Magdalena Kaczmarek, Ekspert kluczowy ds. narzędzi diagnostycznych w projekcie Wspieranie edukacji dla dzieci i młodzieży.

Panelista: dr Piotr Rycielski, Ekspert kluczowy ds. narzędzi diagnostycznych w projekcie Wspieranie edukacji dla dzieci i młodzieży.

Panel raportowała: Anna Michałowska, Kierownik badań w projekcie Wspieranie edukacji dla dzieci i młodzieży.

Career without barriers

Główne wnioski:

  • Dzięki połaczeniu doradztwa zawodowego oraz wsparcia indywidualnego uczący się mogą podejmować świadome decyzje dotyczące wyboru ścieżki zawodowej;
  • Efektywna współpraca szkół, instytucji i pracodawców i praktyczne nauczanie zawodowe sprawiają, że zatrudnienie wśród młodzieży rośnie;
  • Praktyczne doświadczenie w środowisku pracy zwiększa szanse uczących się na rynku pracy;
  • Duże znaczenie w podnoszeniu efektywności szkolnictwa zawodowego mają wsparcie osobiste oraz cyfrowe narzędzia doradztwa zawodowego

Moderator: Karolina Malinowska, liderka projektu Kariera bez barier.

Panelista: Tomasz Kasprzak, Zastępca liderki projektu Kariera bez barier.

Panel raportowała Ludmiła Rycielska, Koordynatorka komponentu badawczego w projekcie Kariera bez barier.

Staff preparation for inclusive education

Główne wnioski:

  • Koniecznść rozwoju kompetencji, głównie umiejętności praktycznych;
  • Informowanie o tym, jak duże jest znaczenie edukacji włączającej;
  • Współpraca nauczycieli oraz nieustanne rozwijanie ich warsztatu nie tylko przez uczenie się od ekspertów zewnętrznych, ale też od siebie nawzajem.

Moderator: dr Beata Papuda-Dolińska, liderka projektu Szkoła dostępna dla wszystkich.

Panel raportowała dr Anna Błaszczak, Ekspert merytoryczny w projekcie Szkoła dostępna dla wszystkich.

Quality monitoring and effective education for all

Panelista: Jędrzej Stasiowski, Lider ds. merytorycznych w projekcie Rozwój systemu monitoringu karier absolwentów i absolwentek szkół ponadpodstawowyc

 

Organizatorem wydarzenia są Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz FRSE. Partnerami są IBE PIB, ORE, Miasto Warszawa oraz Centrum Nauki Kopernik.

 

Kalendarz wydarzeń

Marca   2025
Pon Wt Śr Cz Pt Sob Nie
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

NASZE BADANIA