flaga RPTekst łatwy do czytania

Co zmieniamy w Profilu absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych?

To dziewiąty z piętnastu planowanych tygodni pracy, podczas których powstaje Profil absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych. Jakie zmiany zaproponowali interesariusze?

5 maja odbył się trzeci webinar informacyjny na temat powstającego Profilu absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych. Prace nad tym dokumentem będą trwały do końca czerwca 2025 roku. Dokument będzie określać kluczowe kompetencje i wartości, w które szkoła ma wyposażać młodzież oraz obszary wiedzy, którą zdobędzie ona w czasie nauki w szkole ponadpodstawej. To on wyznaczy kierunki zmian w podstawach programowych, na jego podstawie kształcenia ogólnego dla liceów, techników i szkół branżowych. 

Jak powstaje dokument?

Profil dla szkół ponadpodstawowych powstaje na bazie już opublikowanego dokumentu dla wcześniejszych etapów edukacyjnych, na podstawie analiz wyników międzynarodowych badań edukacyjnych, trendów w nauczaniu na całym świecie, doświadczeń innych krajów, a także rekomendacji środowiska edukacyjnego w Polsce.

Kolejne wersje dokumentu są omawiane w grupach roboczych (przedstawiciele m.in. uczniów, nauczycieli, rodziców), a także podczas konsultacji społecznych – spotkań organizowanych na terenie całego kraju i webinarów. Uwagi spływają również za pośrednictwem formularza do informacji zwrotnej

Obecnie powstaje trzecia, robocza wersja materiału. Podczas webinaru, który odbył się 5 maja, o planowanych zmianach opowiadali Marcin Marciniak-Mierzejewski oraz Roksana Pierwieniecka, eksperci z Zespołu ds. zmian w systemie edukacji IBE PIB, którzy przygotowują dokument.

Co zmieni się w trzeciej wersji Profilu? 

Podczas konsultacji pojawiały się pomysły, aby rozbudować katalog wartości, a z drugiej strony równie często zgłaszane były prośby o uszczuplenie tych zapisów. Ostatecznie zdecydowano, że lista wartości się nie zmieni, ale doprecyzowane zostaną niektóre zapisy, chodzi m.in. o opis wartości „szacunek” oraz „piękno”.

Do katalogu kompetencji fundamentalnych dodane zostaną kompetencje ruchowe, rozumiane jako „zdolność do świadomego wykorzystywania i rozwijania własnego potencjału ruchowego jako podstawy aktywnego i zdrowego stylu życia (…)”.

Interesariusze chcieli podkreślić w Profilu znaczenie kreatywności, odporności psychicznej, kompetencji emocjonalnych, przyrodniczych czy uczenia się. Ponieważ wszystkie te elementy znajdują się już w przygotowywanym dokumencie, autorzy będą starać się je odpowiednio wyeksponować.

Podczas konsultacji pojawiały się też uwagi, które będzie można wykorzystać w trakcie późniejszych prac m.in nad podstawami programowymi kształcenia ogólnego dla szkół ponadpodstawowych. Postulaty dotyczyły podkreślenia wagi m.in.: radzenia sobie z wyzwaniami świata, edukacji finansowej i obywatelskiej, kompetencji cyfrowych i technologicznych, edukacji medialnej czy wprowadzenia pierwszej pomocy w formie kursu kwalifikacyjnego.

Kolejne spotkania

Kolejne spotkanie online dotyczące prac nad Profilem absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych odbędzie się 9 czerwca. Link rejestracyjny oraz informacje na temat jego przebiegu opublikujemy na stronie IBE PIB. Prace nad Profilem absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych prowadzimy do 30 czerwca 2025 roku.

W konsultacje powstającego dokumentu można włączyć się również wypełniając formularz do informacji zwrotnej.

Wersje robocze, które uzupełniamy o kolejne uwagi publikujemy w zakładce Materiały. Nagrania ze spotkań można obejrzeć na profilu IBE-PIB na YouTube.

Kalendarz wydarzeń

maja   2025
Pon Wt Śr Cz Pt Sob Nie
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

NASZE BADANIA