Podczas drugiego spotkania organu opiniodawczego dyrektora IBE PIB eksperci przedstawili rekomendacje dotyczące kierunku dalszych prac nad formatem podstawy programowej. W szczególności Rada uznała za niezbędne zwiększenie nacisku na kształtowanie kompetencji społecznych i osobistych w nauczaniu poszczególnych przedmiotów oraz wyodrębnienie w podstawie programowej kategorii doświadczeń edukacyjnych, które pomogą uczniom lepiej przyswajać wiedzę.
Rada zaleca także, aby obowiązująca podstawa programowa wychowania przedszkolnego pozostała punktem odniesienia przy tworzeniu nowej koncepcji kształcenia przedszkolnego.
Kolejne rekomendacje dotyczą:
- zapewnienia spójności wymagań określonych dla poszczególnych etapów nauki
- opracowania jasnych wskazówek dotyczących poziomu szczegółowości wymagań
- zwiększenia nacisku na rozwijanie werbalnych umiejętności komunikacyjnych uczniów.
Zmiany organizacyjne, materiały pomocnicze, ocenianie poza podstawą programową
Rada zaproponowała podział konstrukcji podstawy programowej na trzy etapy: klasy I–III, klasy IV–VI, klasy VII–VIII. Takie wyodrębnienie poszczególnych etapów edukacyjnych w szkole podstawowej będzie – zdaniem Rady - korzystne dla jakości i spójności kształcenia.
Dodatkowo Rada zaleca opracowanie materiałów pomocniczych, które:
- porównają nową podstawę programową z dotychczasową,
- ułatwią nauczycielom przygotowanie programów nauczania
- pomogą ekspertom oceniać materiały dydaktyczne.
W opinii Rady mogłoby to ułatwić efektywne wdrożenie nowej podstawy programowej do praktyki szkolnej.
Eksperci postulują też, by zasady oceniania zostały uregulowane osobnym rozporządzeniem, a nie były częścią podstawy programowej.
Dziś stała się naprawdę wielka rzecz w edukacji. Rada ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty, w której są bardzo różnorodne środowiska, które zwykle się ze sobą kłócą, dzisiaj praktycznie jednogłośnie, przy tylko trzech głosach wstrzymujących i żadnym przeciwnym, przyjęła stanowisko w sprawie zmiany formatu zapisu podstawy programowej. Dokument ten stanowi drogowskaz dla autorów podręczników i nauczycieli, mówi o tym , czego i jak należy uczyć. Te zmiany idą bardzo daleko w stronę realizowania w praktyce profilu absolwenta, realizowania sprawczości – powiedział wiceprzewodniczący Rady dr Tomasz Gajderowicz.
O Radzie
Działająca przy Instytucie Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytucie Badawczym Rada ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty to zespół ekspertów, który ocenia i wspiera proces zmian w systemie oświaty. Analizuje postępy reform, zgłasza rekomendacje oraz dba o ich spójność z potrzebami uczniów i nauczycieli. Jej celem jest zapewnienie wysokiej jakości edukacji oraz skutecznego wdrażania nowych rozwiązań programowych.
W skład Rady wchodzą kluczowi przedstawiciele środowisk nauczycieli, pracowników naukowych, organizacji pozarządowych związanych z edukacją, organizacji zrzeszających przedsiębiorców i pracodawców, jednostek samorządu terytorialnego, resortów oraz IBE-PIB.