Tekst łatwy do czytania

"Oceniać, by uczyć". Dr Gajderowicz na seminarium w Krakowie

- Mikropoświadczenia, współpraca koleżeńska, ocena diagnostyczna – takie metody oceniania z jednej strony motywują, a z drugiej uczą – mówił dr Tomasz Gajderowicz, wicedyrektor IBE PIB podczas seminarium “Ocenianie dla rozwoju”, które odbyło się 25 lutego br. w Krakowie.

Jak podkreślił dr Gajderowicz, obecnie większość metod oceniania w polskiej szkole jest punktowa. Jego zdaniem, aby ocenianie było wsparciem dla ucznia, należy zwiększyć zakres stosowanych metod. - Widzimy nauczyciela jako takiego lekarza, który ma najlepsze instrumenty, by nauczać – przekonywał. Podkreślił, że ważnym filarem przygotowywanych zmian w oświacie jest autonomia, dzięki której każdy nauczyciel będzie miał dostęp do najlepszych metod tak, by ocenianie służyło rozwojowi ucznia.

"Nikt nie planuje zakazania metod punktowych. Dążymy do ubogacenia tego instrumentarium po to, żeby wykorzystać ocenianie do nauczania. A nie używać go wyłącznie jako jakiejś pałki: ty jesteś gorszy czy lepszy, rankingowania uczniów. Chcemy, by ta informacja zwrotna była pracą z błędem, żeby pokazywała, co można poprawić, bo tylko wtedy rzeczywiście się uczymy"

mówił dr Tomasz Gajderowicz.

Sprawczość – czyli wiedza w praktyce

Wśród ważnych filarów planowanej reformy edukacji dyrektor IBE PIB wskazał sprawczość, czyli umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce. Przypomniał, że liczne wyniki badań wskazują na to, że uczniowie nie wiedzą, po co im jest szkoła.

"Dzieci uczą się wielomianów totalnie nie wiedząc po co, uczą się pierwiastkować i nie wiedzą po co i uczą się o przysłowiowym pantofelku i nie wiedzą po co. Pokazanie, że głęboka wiedza dziedzinowa ma swoją wartość ze względu na to, co możemy zrobić z nią dalej, jest niezwykle ważne"

przekonywał wicedyrektor IBE PIB.

2 grafika

Dla przedstawicieli oświaty z Małopolski

Seminarium metodyczno-naukowe pod tytułem: „Ocenianie dla rozwoju – założenia, wyzwania, instrumenty wsparcia” to wydarzenie zorganizowane przez Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy i Małopolskiego Kuratora Oświaty dr Gabrielę Olszowską. Do udziału zaproszono przedstawicieli oświaty z woj. małopolskiego, w tym dyrektorów publicznych i niepublicznych szkół podstawowych/ponadpodstawowych, pracowników kuratorium oświaty, doradców metodycznych oraz pracowników pedagogicznych poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Celem seminarium było przekazanie informacji na temat założeń i praktyki oceniania wspierającego uczenie się oraz rozwój uczniów i uczennic, ujęcia tematyki oceniania z perspektywy psychologii edukacyjnej, także kluczowych dla szkoły wyzwań w tym obszarze. Dodatkowo podczas panelu dyskusyjnego omówione zostały dobre praktyki sprzyjające motywowaniu uczniów i uczennic do rozwoju.

Seminarium odbyło się w ramach projektu realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy pn.: “Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS).

#FunduszeUE #Fundusze

Kalendarz wydarzeń

Kwietnia   2025
Pon Wt Śr Cz Pt Sob Nie
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        

NASZE BADANIA