Co należy wziąć pod uwagę projektując programy nauczania, co oznacza inkluzywność w edukacji oraz jakie rozwiązania sprawdzają się w systemach edukacyjnych innych krajów? Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem konferencji Education for the Future. Challenges to Curriculum Design and Effective Implementation”.
Międzynarodowe wydarzenie poświęcone programom nauczania oraz edukacji przyszłości już za nami. Konferencja OECD Global Forum została zorganizowana przez Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z OECD oraz Ministerstwem Edukacji Narodowej. Przez dwa dni, 16-17 grudnia w Warszawie, międzynarodowi eksperci związani z edukacją mieli okazję spotkać się i porozmawiać o skutecznych systemach nauczania, sprawdzonych metodach na poprawę efektów nauczania. W czasie konferencji odbyły się warsztaty, dyskusje i prelekcje zaproszonych gości.
Pierwszego dnia wydarzenia uczestnicy stacjonarni spotkali się w Warszawie na części praktycznej.
Wydarzenie otworzył dr Tomasz Gajderowicz, zastępca dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych, wskazując na najbardziej angażujące obecnie kwestie w edukacji.
Głos zabrała także Jennifer Valcke, projektantka programów nauczania i badaczka w Karolinska Institutet w Szwecji. Podczas swojego wystąpienia pt. „Global Perspectives on Education: Shaping Future-Ready Graduates” zaznaczyła, że edukacja jest aktem ludzkim, potrzeba na nią czasu, wielu prób i nieodłączną jej częścią jest błąd, dzięki któremu można wyciągać wnioski. W swojej prezentacji wskazywała także na to, że założenia, które mamy o uczniach, wpływają na nasze oczekiwania wobec nich, podkreślając nieodłączną rolę relacji nauczyciel-uczeń oraz istotność skutecznej komunikacji w tej relacji.
W ramach przygotowania do warsztatów i nakreślenia polskiego kontekstu edukacyjnego, Agnieszka Szymczak, główna ekspertka ds. badań i analiz IBE, przedstawiła plany dotyczące reformy edukacji w Polsce oraz zaprezentowała Profil Absolwenta i Absolwentki.
Uczestnicy pierwszego dnia konferencji wzięli następnie udział w warsztatach o różnorodnej tematyce, zorganizowanych w kilku miejscach stolicy. Grupy warsztatowe pracowały w szkołach i instytucjach edukacyjnych, zagłębiają się w zagadnienia istotne dla współczesnej edukacji na świecie, jednocześnie poznając polskie rozwiązania.
Najważniejsze wnioski z warsztatów:
- Głos uczniów musi być wzięty pod uwagę w tworzeniu podstaw programowych
- Warto włączyć uczniów także w proces szkolenia nauczycieli, wysłuchać, jak i czego chcieliby się uczyć.
- Nie zapominajmy, że edukacja powinna opierać się na eksperymentach, warto poszukiwać nowych rozwiązań.
- Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi potrzebują motywacji do nauki, np. historii ludzi, osiągnęli sukces mierząc się z podobnymi trudnościami.
- Wykorzystanie sztucznej inteligencji w szkole jest nieuniknione, uczniowie powinno uczyć się o poprawnym jej wykorzystaniu od nauczycieli.
Relacja z warsztatów:
Tematy spotkań warsztatowych objęły:
- Angażowanie w działaniu: szkoły wspierające sprawczość uczniów (prowadzenie: Marcin Marciniak-Mierzejewski IBE)
- Rozwój nauczycieli: holistyczne podejście do wsparcia zawodowego (prowadzenie: Ewa Frołow IBE, Joanna Biskup IBE, Dorota Obidniak ZNP, Michał Rostworowski)
- Kształcenie i szkolenie zawodowe w obliczu współczesnych wyzwań (prowadzenie: Maciej Tauber IBE)
- Kariera bez barier: doradztwo w zakresie różnorodności (prowadzenie: Karolina Malinowska IBE, Tomasz Kasprzak IBE, Bernadetta Czerkawska IBE)
- Skuteczne metody pedagogiczne wspierające uczniów wielojęzycznych i wielokulturowych (prowadzenie: Beata Papuda-Dolińska IBE, Anna Błaszczak IBE)
- Digitalizacja i sztuczna inteligencja w szkołach zawodowych (prowadzenie: Ziemowit Socha IBE)
Drugiego dnia konferencji, 17 grudnia, odbyła się część plenarna wydarzenia.
Spotkanie otworzyli Ministra Edukacji Barbara Nowacka oraz dr hab. Maciej Jakubowski, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych.
„Polska aktywnie czerpie z najlepszych międzynarodowych praktyk edukacyjnych, jednocześnie dzieląc się własnym doświadczeniem. W 2026 roku planujemy wdrożyć reformę edukacji, która stworzy przestrzeń dla nowoczesnych i kreatywnych planów nauczania. Wierzymy, że wymiana wiedzy to klucz do sukcesu”.
Chcemy porozmawiać o tym, jakie są wyzwania, jeśli chodzi o wdrażanie reform w innych krajach. Nie chcemy tylko słyszeć o dużych ideach, chcemy zrozumieć je w praktyce, tak, aby faktyczna zmiana mogła mieć miejsce.
Prelegenci i wystąpienia:
- Kristina Kallas, Minister Edukacji i Badań Republiki Estońskiej - „Rethinking Education. Estonia’s Curriculum Reforms, Digitalisation, AI and Beyond”, zaprezentowała działania edukacyjne podejmowanie w Estonii, wysokie wyniki estońskich uczniów oraz wyzwania, które stoją przed estońską edukacją.
- Andreas Schleicher, dyrektor ds. Edukacji i Umiejętności w Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) - „21st Century Curriculum Design and Implementation: International Perspectives”
- Tim Oates, Dyrektor Grupy ds. Badań i Rozwoju oceniania w Cambridge Assessment. „Closing the Gap Between Policy and Practice: Policy-Making by the State and Curriculum-Making by Teachers”
- Tomasz Gajderowicz, zastępca dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych. „Turning Big Ideas into Action: Integrating Competencies into Curricula – Poland's Case Study”
- João Costa, dyrektor Europejskiej Agencji na rzecz Rozwoju Edukacji Specjalnej i Włączającej. „Towards New Indicators for Quality Education”
- Brian MacGiollaphádraig, zastępca głównego inspektora w Departamencie Edukacji Irlandii. „Exploring Inclusion in the Irish Context”
- Jennifer Valcke, Projektantka programów nauczania i badaczka w Karolinska Institutet w Szwecji. „Curriculum Innovation: Building Inclusive Pathways for Lifelong Learning”
- Tim Surma, Kierownik Centrum Kształcenia i Uczenia się na Uniwersytecie Nauk Stosowanych Thomasa More’a w Belgii. „Developing Curriculum for Deep Thinking. The knowledge Revival”
- Peter Fagerström, kierownik Akceleratora Edukacji Cyfrowej w Europejskim Centrum Edukacji Cyfrowej Komisji Europejskiej, członek Koalicji na rzecz Edukacji Globalnej UNESCO. „Innovating the Future of European Education”