Nie czy i komu, lecz w jak wielkim stopniu potrzebne są mikropoświadczenia - o tym, a także o wielu innych kwestiach związanych z rozwojem mikropoświadczeń w Polsce dyskutowali eksperci zgromadzeni 15 października 2024 r. w Hotelu Bellotto w Warszawie.
Spotkanie “Mikropoświadczenia dla wszystkich - strategia rozwoju” było pierwszą okazją do tego, by eksperci między innymi: Komisji Europejskiej, ministerstw, szkół wyższych, instytucji państwowych biorących udział w uczeniu się osób dorosłych,przedsiębiorstw czy firm szkoleniowych przedyskutowali kwestie związane z wdrażaniem mikropoświadczeń w Polsce.
Temat mikropoświadczeń jest jednym z kluczowych elementów wpisujących się zarówno w ideę uczenia się przez całe życie, jak i w nowe uwarunkowania rynku pracy. Widzimy dużą potrzebę elastycznego i szybkiego potwierdzania umiejętności - powiedziała Małgorzata Mika, Zastępca Dyrektora Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
Z wystąpienia Urszuli Romańskiej, Deputy Head of Unit in the European Commission, uczestnicy dowiedzieli się, że tematyka spotkania zorganizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych doskonale wpisała się w zagadnienia, które stanowią obecnie istotny temat rozmów kandydatów do nowego składu kolegium komisarzy KE.
Jesteśmy w przededniu wyboru nowego kolegium komisarzy KE i już teraz wiemy, że nacisk w tej nowej kadencji będzie kładziony na kwestię zdobywania kompetencji i ich potwierdzania. Mamy plan stworzenia tzw. Unii Umiejętności. Chcemy, by umiejętności nabywane w jednym kraju mogły być wykorzystywane w każdym innym państwie członkowskim
Mikropoświadczenia przełomem w myśleniu o edukacji i rynku pracy
Dyskusje uczestników spotkania dotyczyły m.in. tego, jak rewolucyjny potencjał mają mikropoświadczenia w zmianie sposobu myślenia o edukacji.
Kwestia mikropoświadczeń jest przełomowa w myśleniu o tym, że w szkole można zrobić coś więcej, niż tylko zdobyć dyplom. Są elastyczne, pomagają odnaleźć swoją własną ścieżkę edukacji
Edukacja formalna na wszystkich etapach może zyskać dzięki wdrożeniu mikropoświadczeń - tak zgodnie twierdzili przedstawiciele zarówno Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, uczelni, jak i instytucji związanych z uczeniem osób dorosłych. Rozmówcy zwrócili uwagę na potrzebę włączenia w proces efektywnej popularyzacji stosowania mikropoświadczeń przez nauczycieli, również akademickich.
Ciekawym wątkiem dyskusji był także ten poświęcony mikropoświadczeniom na rynku pracy. Wiele mówiło się o zmieniających się oczekiwaniach pracodawców i o potrzebie poświadczania konkretnych umiejętności.
Pracodawcy coraz rzadziej chcą dyplomów od kandydatów do pracy. Potrzebują kompetencji. Dlatego z dużą uwagą przyglądamy się projektowi dotyczącemu mikropoświadczeń, ponieważ potwierdzają konkretne kompetencje, a więc odpowiadają na realne potrzeby pracodawców
O sukcesie mikropoświadczeń zdecyduje ich jakość
Rozmawiając o długofalowej strategii wdrażania mikropoświadczeń w naszym kraju, nie można było pominąć tematu ewentualnych zagrożeń i wyzwań stojących przed twórcami systemu. Najczęściej pojawiającymi słowami, poza samymi mikropoświadczeniami, były: “jakość” i “wiarygodność”.
Nie widzę żadnych zagrożeń jeśli chodzi o mikropoświadczenia z perspektywy branży ICT. Widzimy jedynie wyzwania. Najważniejszym wyzwaniem jest jakość
Podobnie mówiła inna przedstawicielka Sektorowej Rady ds. Kompetencji - Usługi Rozwojowe, Bożena Ziemniewicz:
W rozmowach firm szkoleniowych kwestia mikropoświadczeń pojawiła się już wiele lat temu. Najistotniejszym pytaniem było: po co nam one? Mówi się, że społeczeństwo polskie chętnie akceptuje cyfryzację, a to dlatego, że jest ona wygodna. Mikropoświadczenia również są wygodne. Ale to za mało. Mikropoświadczenia muszą być przede wszystkim wiarygodne.
Na istotne pytania dotyczące kwestii wiarygodności i jakości mikopoświadczeń odpowiadał lider projektu “Mikropoświadczenia - pilotaż nowego rozwiązania wspierającego uczenie się przez całe życie”, Michał Nowakowski.
Kluczowa jest transparentność mikropoświadczeń, w tym poświadczeń cyfrowych – one muszą być świadectwem tego, co się naprawdę umie. Po to tworzymy standard tworzenia mikropoświadczeń, kładąc ogromny nacisk na ich jakość. Robimy wszystko, by stworzyć rozwiązanie skuteczne, wiarygodne i dopasowane do rynku polskiego.
W dyskusji przy głównym stole uczestniczyli:
- dr hab. Maciej Jakubowski, Dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych
- Urszula Romańska, Deputy Head of Unit in the European Commission
- Michał Nowakowski, Lider projektu “Mikropoświadczenia - pilotaż nowego rozwiązania wspierającego uczenie się przez całe życie”, IBE
- Małgorzata Mika, Zastępca Dyrektora Departamentu Europejskiego Fundusz Społecznego w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej
- Sławomir Szymczak, Ekspert Główny projektu “Mikropoświadczenia - pilotaż nowego rozwiązania wspierającego uczenie się przez całe życie”, IBE
- Tomasz Kulasa, Dyrektor Departamentu Innowacji i Rozwoju w Ministerstwie Edukacji Narodowej
- Michał Goszczyński, Zastępca Dyrektora Departamentu Innowacji i Rozwoju w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
- Justyna John, Centrum Rozwoju Kompetencji Cyfrowych w Ministerstwie Cyfryzacji
- Edyta Sznajder, Dyrektor Departamentu Rozwoju Kadr w Przedsiębiorstwach PARP
- Anna Marciniak, Ekspertka w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju
- Bogusław Dębski, Dyrektor Centrum Certyfikacji Kompetencji i Potwierdzania Kwalifikacji, PTI, przedstawiciel Sektorowej Rady ds. Kompetencji - Informatyka
- Ludwik Szakiel, Zastępca Dyrektora Departamentu ds. Promocji Gospodarczej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego
- Maciej Karasiński, Wicedyrektor w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Rzeszowie
- Magdalena Tarczewska-Szymańska, Zastępca dyrektora NASK, Dyrektor ds. Procesów Administracyjnych w Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej
- Hanna Reczulska, Dyrektorka Biura Uznawalności Wykształcenia w Naukowej Agencji Wymiany Akademickiej
- Agata Zarzycka, Biuro ds. Wspomagania Rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego
- dr hab. Bogdan Księżopolski, Co-founder w CyberSkiller
- Ewa Kołodziejczyk, Education Building Development Manager w Microsoft
- Krzysztof Głomb, Przewodniczący sekcji edukacji cyfrowej w Komitecie Informatyki Polskiej Akademii Nauk
- dr Krzysztof Symela, Dyrektor Centrum Badań Edukacji Zawodowej w Sieci Łukasiewicz ITeE Radom
- Marek Michajłowicz, Zastępca Dyrektora w Ośrodku Przetwarzania Informacji
- dr Jędrzej Witkowski, Prezes Zarządu Centrum Edukacji Obywatelskiej
- Bożena Ziemniewicz, Wiceprezes Zarządu Sektorowej Rady ds. Kompetencji - Usługi Rozwojowe