Mikropoświadczenia będą dostępne dla wszystkich

Nie czy i komu, lecz w jak wielkim stopniu potrzebne są mikropoświadczenia - o tym, a także o wielu innych kwestiach związanych z rozwojem mikropoświadczeń w Polsce dyskutowali eksperci zgromadzeni 15 października 2024 r. w Hotelu Bellotto w Warszawie.

Spotkanie “Mikropoświadczenia dla wszystkich - strategia rozwoju” było pierwszą okazją do tego, by eksperci między innymi: Komisji Europejskiej, ministerstw, szkół wyższych, instytucji państwowych biorących udział w uczeniu się osób dorosłych,przedsiębiorstw czy firm szkoleniowych przedyskutowali kwestie związane z wdrażaniem mikropoświadczeń w Polsce.

Temat mikropoświadczeń jest jednym z kluczowych elementów wpisujących się zarówno w ideę uczenia się przez całe życie, jak i w nowe uwarunkowania rynku pracy. Widzimy dużą potrzebę elastycznego i szybkiego potwierdzania umiejętności - powiedziała Małgorzata Mika, Zastępca Dyrektora Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

Z wystąpienia Urszuli Romańskiej, Deputy Head of Unit in the European Commission, uczestnicy dowiedzieli się, że tematyka spotkania zorganizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych doskonale wpisała się w zagadnienia, które stanowią obecnie istotny temat rozmów  kandydatów do nowego składu kolegium komisarzy KE.

Jesteśmy w przededniu wyboru nowego kolegium komisarzy KE i już teraz wiemy, że nacisk w tej nowej kadencji będzie kładziony na kwestię zdobywania kompetencji i ich potwierdzania. Mamy plan stworzenia tzw. Unii Umiejętności. Chcemy, by umiejętności nabywane w jednym kraju mogły być wykorzystywane w każdym innym państwie członkowskim

podkreśliła Urszula Romańska.

Mikropoświadczenia przełomem w myśleniu o edukacji i rynku pracy

Dyskusje uczestników spotkania  dotyczyły m.in. tego, jak rewolucyjny potencjał mają mikropoświadczenia w zmianie sposobu myślenia o edukacji.

Kwestia mikropoświadczeń jest przełomowa w myśleniu o tym, że w szkole można zrobić coś więcej, niż tylko zdobyć dyplom. Są elastyczne, pomagają odnaleźć swoją własną ścieżkę edukacji

mówił w swoim wystąpieniu dr hab. Maciej Jakubowski, Dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych. 

Edukacja formalna na wszystkich etapach może zyskać dzięki wdrożeniu mikropoświadczeń - tak zgodnie twierdzili przedstawiciele zarówno Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, uczelni, jak i instytucji związanych z uczeniem osób dorosłych. Rozmówcy zwrócili uwagę na potrzebę włączenia w proces efektywnej popularyzacji stosowania mikropoświadczeń przez nauczycieli, również akademickich.

Ciekawym wątkiem dyskusji był także ten poświęcony mikropoświadczeniom na rynku pracy. Wiele mówiło się o zmieniających się oczekiwaniach pracodawców i  o potrzebie poświadczania konkretnych umiejętności.

Pracodawcy coraz rzadziej chcą dyplomów od kandydatów do pracy. Potrzebują kompetencji. Dlatego z dużą uwagą przyglądamy się projektowi dotyczącemu mikropoświadczeń, ponieważ potwierdzają konkretne kompetencje, a więc odpowiadają na realne potrzeby pracodawców

deklarował Ludwik Szakiel z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. 

O sukcesie mikropoświadczeń zdecyduje ich jakość

Rozmawiając o długofalowej strategii wdrażania mikropoświadczeń w naszym kraju, nie można było pominąć tematu ewentualnych zagrożeń i wyzwań stojących przed twórcami systemu. Najczęściej pojawiającymi słowami, poza samymi mikropoświadczeniami, były: “jakość” i “wiarygodność”.

Nie widzę żadnych zagrożeń jeśli chodzi o mikropoświadczenia z perspektywy branży ICT. Widzimy jedynie wyzwania. Najważniejszym wyzwaniem jest jakość

przekonywał Bogusław Dębski Dyrektor Centrum Certyfikacji Kompetencji i Potwierdzania Kwalifikacji, PTI, przedstawiciel Sektorowej Rady ds. Kompetencji - Informatyka.

Podobnie mówiła inna przedstawicielka Sektorowej Rady ds. Kompetencji - Usługi Rozwojowe, Bożena Ziemniewicz:

W rozmowach firm szkoleniowych kwestia mikropoświadczeń pojawiła się już wiele lat temu. Najistotniejszym pytaniem było: po co nam one? Mówi się, że społeczeństwo polskie chętnie akceptuje cyfryzację, a to dlatego, że jest ona wygodna. Mikropoświadczenia również są wygodne. Ale to za mało. Mikropoświadczenia muszą być przede wszystkim wiarygodne.

Na istotne pytania dotyczące kwestii wiarygodności i jakości mikopoświadczeń odpowiadał lider projektu “Mikropoświadczenia - pilotaż nowego rozwiązania wspierającego uczenie się przez całe życie”, Michał Nowakowski.

Kluczowa jest transparentność mikropoświadczeń, w tym poświadczeń cyfrowych – one muszą być świadectwem tego, co się naprawdę umie. Po to tworzymy standard tworzenia mikropoświadczeń, kładąc ogromny nacisk na ich jakość. Robimy wszystko, by stworzyć rozwiązanie skuteczne, wiarygodne i dopasowane do rynku polskiego.

W dyskusji przy głównym stole uczestniczyli:

dr hab. Maciej Jakubowski, Dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych

Urszula Romańska, Deputy Head of Unit in the European Commission

Michał Nowakowski, Lider projektu “Mikropoświadczenia - pilotaż nowego rozwiązania wspierającego uczenie się przez całe życie”, IBE

Małgorzata Mika, Zastępca Dyrektora Departamentu Europejskiego Fundusz Społecznego w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej

Sławomir Szymczak, Ekspert Główny projektu “Mikropoświadczenia - pilotaż nowego rozwiązania wspierającego uczenie się przez całe życie”, IBE

Tomasz Kulasa, Dyrektor Departamentu Innowacji i Rozwoju w Ministerstwie Edukacji Narodowej

Michał Goszczyński, Zastępca Dyrektora Departamentu Innowacji i Rozwoju w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego,

Justyna John, Centrum Rozwoju Kompetencji Cyfrowych w Ministerstwie Cyfryzacji

Edyta Sznajder, Dyrektor Departamentu Rozwoju Kadr w Przedsiębiorstwach PARP

Anna Marciniak, Ekspertka w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju

Bogusław Dębski, Dyrektor Centrum Certyfikacji Kompetencji i Potwierdzania Kwalifikacji, PTI, przedstawiciel Sektorowej Rady ds. Kompetencji - Informatyka

Ludwik Szakiel, Zastępca Dyrektora Departamentu ds. Promocji Gospodarczej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego

Maciej Karasiński, Wicedyrektor w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Rzeszowie

Magdalena Tarczewska-Szymańska, Zastępca dyrektora NASK, Dyrektor ds. Procesów Administracyjnych w Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej

Hanna Reczulska, Dyrektorka Biura Uznawalności Wykształcenia w Naukowej Agencji Wymiany Akademickiej

Agata Zarzycka, Biuro ds. Wspomagania Rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego

dr hab. Bogdan Księżopolski, Co-founder w CyberSkiller

Ewa Kołodziejczyk, Education Building Development Manager w Microsoft

Krzysztof Głomb, Przewodniczący sekcji edukacji cyfrowej w Komitecie Informatyki Polskiej Akademii Nauk

dr Krzysztof Symela, Dyrektor Centrum Badań Edukacji Zawodowej w Sieci Łukasiewicz ITeE Radom

Marek Michajłowicz, Zastępca Dyrektora w Ośrodku Przetwarzania Informacji

dr Jędrzej Witkowski, Prezes Zarządu Centrum Edukacji Obywatelskiej

Bożena Ziemniewicz, Wiceprezes Zarządu Sektorowej Rady ds. Kompetencji - Usługi Rozwojowe






Kalendarz wydarzeń

NASZE BADANIA